En av de färdigmodellerade sanddynerna i Sörmons sandtag. Foto: SVT

Saharalika sanddyner byggs vid E18

Uppdaterad
Publicerad

I takt med att den nya sträckningen av E18 över Sörmon tar form finns också krav på naturvårdande åtgärder. Bland annat modelleras stora sandhögar som ska efterlikna flygsanddyner i Sahara där hotade djurarter som sandödlan ska trivas.

– Det ska bli tjugo sandhögar formade som sanddyner med en sluttande yta mot söder, berättar Sven-Åke Berglind, naturvårdsbiolog Länsstyrelsen

Vi står vid en av de färdigmodellerade sanddynerna i Sörmons sandtag som för stunden är solbelyst. Sven-Åke Berglind tar upp en hand med sand och konstaterar att det är precis samma sandfraktion som i Sahara. Den finkorniga sanden är flygig och rinner mellan fingrarna.

– Här kommer det bli idealiska förhållanden när det kommer lite växter i form av mossa och örter, då kommer sandödlan lägga sina ägg här, säger Sven-Åke Berglind, som är nöjd med entreprenörens arbete så här långt.

Länsstyrelsens krav på Trafikverket

Att bygga ny motorväg i ett område som rymmer vattentäkt, naturreservat och ett populärt friluftsområde kräver extra åtgärder för att skydda

Ekodukten kommer sträcka sig över E18, några kilometer väster om avfarten till Skutberget. Foto: Foto/animation: Tema

såväl vatten som växter och djur. Vi har tidigare berättat att en faunabro ska byggas över E18 för att vilt och motionärer ska kunna passera. Trafikverket har också krav på sig från Länsstyrelsen att köpa upp mark för att utöka naturreservatet och ta hand om tallar i området. Av sand man schaktar bort ska man bygga 20 sanddyner som den här i Sörmons gamla sandtag som håller på att växa igen.

– En utvidgning av Sörmons naturreservat har varit nödvändigt i flera år, för nu har flera av de här mest hotade arterna bott strax utanför reservatsgränsen. Så det är helt avgörande att det här området blir skyddat och sköts på ett bra sätt i framtiden, säger Sven-Åke Berglind.

Att flytta 46.000 kubikmeter sand från vägbygget till sandtaget är ett omfattande arbete, men inga konstigheter för en vägentreprenör. Men det är inte varje dag man bygger nya hem åt sandödlor – och dessutom utan ritningar.

– Både vi och våra maskinister har trivts väldigt bra med det här projektet. Det är ett udda projekt och det är roligt att göra något annorlunda och vara med och skapa bättre förutsättningar för de arter som kommer att trivas här nere, säger Jonny Sandström, miljöchef på Segermo entreprenad.

En miljon kronor

Trafikverket räknar med att arbetet med sanddynerna kostar runt en miljon kronor. När högarna är klara ska tallar som avverkats vid vägbygget placeras ut. De ska bland annat förhindra att sanddynerna används som motocrossbanor.

– I förlängningen kommer det att bli en fantastisk resurs här för Karlstadsborna, att åka hit och se sällsynta arter på nära håll. De har chansen att se gröna sandödlor och lyssna på den mystiska nattskärran om kvällarna, så det här kan bli ett toppenobjekt, säger Sven-Åke Berglind.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.