Mannen köpte kortet för att kunna träna på ett specifikt ställe, eftersom det låg bra till rent geografiskt för honom. När han kom dit en dag satt plötsligt en lapp på dörren om att gymmet var stängt. Företaget som driver gymmet har andra anläggningar och menar att kunden kan träna där i stället. Det står ingenstans i kontraktet att företaget måste tillhandahålla tjänsten på en viss adress, menar företaget.
Företaget vill inte betala tillbaka de drygt 1400 kronorna som återstod av årskortet när gymmet stängdes, och hänvisar kunden till en annan anläggning i Karlstad – och till övriga anläggningar i Västsverige.
ARN rekommenderar att betala tillbaka
Men Allmänna reklamationsnämnden gick inte på företagets linje. Eftersom företaget inte erbjuder något fullgott kostnadsfritt alternativ på samma geografiska plats och därmed upphört att leverera den avtalade tjänsten, rekommenderar ARN företaget att betala tillbaka de 1453 kronorna till kunden.