Runt tjugo förskollärare från hela länet har samlats för att vara med på workshopen med Anna Gunnarsson från Navet Science Center. Här upptäcks fysikens lagar på ett nytt sätt, som med en marshmallowkatapult, en skuggstad och fruktexperiment. Och att stifta bekantskap med naturvetenskapen redan i ung ålder är viktigt, säger Susanne Walan, projektledare och lärare på Karlstads universitet.
– Gammal forskning sedan många år tillbaka visar att det är viktigt att börja tidigt, och det är min erfarenhet också. Naturvetenskap är naturligtvis kanske inte det som är det lättaste alla gånger, men om man får möta det lite tidigare så blir det kanske inte så svårt senare, därför att man blir bekant med det, säger hon.
Uppåtgående trend
De senaste åren har Karlstads universitet sett en positiv trend på de naturvetenskapliga utbildningarna. 2012 började 34 personer på ämneslärarprogrammet med inriktning på naturvetenskap. Det kan jämföras med de 80 studenter som började utbildningen denna hösttermin. Trenden går igen på ingenjörssidan; där började 162 studenter 2012 medan 194 började den här terminen.
Och studenterna verkar inte vara ensamma om att uppskatta naturvetenskapen; det hörs många glada skratt och tjut när förskollärarna provar sig igenom de olika experimenten, kanske speciellt marshmallowkatapulten. En av förskollärarna på workshopen är Sofia Håkansson som jobbar i Sunne. Hon tror att delaktighet är nyckeln till att väcka nyfikenheten hos barnen.
– Att låta dem vara med, och se och göra. Få göra med hela kroppen och väcka frågor hos dem, säger hon.
Just nu är det Susanne Andersson, Britta Eriksson och Annica Saarikoski som testar sina färdigheter med katapulten. Till vardags jobbar de som förskollärare i Åmål, och de är överens om att katapulten och de andra experimenten ska få följa med tillbaka till deras elever.
Kommer ni att räkna marshmallowsen före och efter?
– Nej, säger de och skrattar.