Olofs dotter Kerstin Sandstedt berättar att det fanns dagar när ingen kom Foto: SVT

Allvarliga brister hos hemtjänstföretag

Uppdaterad
Publicerad

Det privata hemtjänstföretaget Care Together har vid upprepade tillfällen, och i flera olika kommuner, inte dykt upp hos de äldre personer som de har ansvarat för. Några har inte fått sin mat och andra har inte fått sina mediciner. En av dem som drabbats är Olof Sandstedt.

SVT Västnytt har granskat det privata vårdföretaget Care Together, som tidigare hette Jakobsdal. I en serie reportage kommer vi att berätta om allvarliga missförhållanden där både brukare och anställda har råkat illa ut.

För Olof Sandstedt i Lerum och hans familj verkade hemtjänstföretaget Care Together till en början bra. Men efter bara ett par veckor upplevde man att allt inte gick rätt till. Olof själv har svårt att prata, men några få ord säger han till SVT Västnytt.

SVT Västnytt granskar hemtjänstföretag

– Det var jobbigt.

Olofs dotter Kerstin Sandstedt berättar att det fanns dagar när ingen kom hem till hennes far alls. Personalen kunde också komma stressade på morgonen vid åtta och inte göra mer än hälften av vad de skulle.

Hon berättar att det hände flera gånger att hennes pappa inte fick någon lunch eftersom personalen inte dök upp.

– Utan oss som är runt pappa så hade pappa inte fått middag och absolut inte hjälp i säng, säger Kerstin Sandstedt.

Har betalt ut miljoner

Care Together är dotterbolag till bolaget All Together Holding och bedriver både hemtjänst, personlig assistans och vård för missbrukande ungdomar. Det startade som ett mindre företag men har på senare år expanderat och bedriver nu vård i hela Västsverige.

När det gäller just hemtjänst bedrev företaget vid årsskiftet hemtjänst i Kungälv, Kungsbacka, Partille, Tjörn, Mölndal och den kommun som Olof Sandtedt bor i, Lerum. I Lerum har Care Together bedrivit hemtjänst sedan 2009. Sedan januari 2013 har kommunen betalat ut 8,5 miljoner kronor till företaget.

Olof och hans familj valde till slut att gå över till den kommunala hemtjänsten. Och Olof är långt ifrån den enda som fått vänta på att Care Together ska dyka upp.

Västnytt har granskat samtliga avvikelserapporter som kommit in till Lerums kommun, angående just Care Together. Bara det senaste året rör det sig om 70 stycken avvikelserapporter.

Några fick inte sitt insulin

Många av felen handlar just om uteblivna besök och att de äldre inte har fått den vård de skulle haft. I ett fall fick en person vänta i två veckor innan hemtjänst dök upp, och i ett annat rapporteras det om äldre som inte fått mat. I ett fall berättar en kvinna att hon inte fått duscha på fem veckor.

Och i några fall har patienterna inte fått sitt insulin, vilket är mycket allvarligt.

I slutet av mars så valde Lerum att säga upp avtalet med Care Together med omedelbar verkan.

– Det var ju ovanligt många missade insatser. Är det så att en person behöver ha läkemedel eller insulin, så kan det ju innebära allt från en stor skada till dödsfall, säger Majed Shabo som är ansvarig för tillsynen av hemtjänst i Lerums kommun.

Företaget försvarar sig

Care Together är fortfarande verksamma i fem andra västsvenska kommuner. Även där finns exempel på liknande brister.

Care Togethers ägare och VD Berit Sjöberg vill inte ställa upp på en intervju utan hänvisar till ett mailsvar där hon skriver att det som hänt i Lerum är ledsamt, och menar att det bland annat berodde på ett antal chefsbyten. Hon skriver också att företaget tagit till sig av de synpunkter som framförts, men att hon inte känner igen sig i kritiken som gäller de andra kommunerna.

Hon skriver att avvikelser förekommer hos alla utförare, och att Care Together i huvudsak haft nöjda kunder.

Läs även om 90-årige Fritiof Nilsson och hans anhöriga i Kungälv, som berättar om hur illa hemtjänsten fungerade för dem.

Fakta

Ur avvikelserapporterna

Det senaste året har 70st avvikelserapporter kommit in till Lerums kommun. Här följer några exempel:

  • Ingen kom. Har ej fått återkoppling från Jakobsdal ännu.
  • Inget besök. Ingen personal. Pat lade sig själv.
  • Patient ringer sjuksköterska på kvällen. Har ej fått sitt eftermiddagsinsulin. Har ej fått tag på personalen.
  • Fick ej sitt insulin i morse.
  • När hemtjänst kommer för att ge läkemedel, har patient ej fått middag. Säger ”jag är så hungrig”
  • Enligt brukare har inga insatser utförts på säkert en månad.
  • Brukare meddelar att hennes väninna har duschat henne, då hon har fått vänta på dusch i 4-5 veckor, vilket är helt oacceptabelt!
  • Ej fått besök från Jakobsdal HT. Ska ha hjälp med läkemedel och insulin. Brukare har ringt alla telefonnummer utan svar.
  • Inte fått någon hemtjänst utförd av Jakobsdals hemtjänst under hösten och vintern år 2013.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Västnytt granskar hemtjänstföretag

Mer i ämnet