Foto: TT

Alternativ till Västsvenska paketets finansiering utreds inte

Uppdaterad
Publicerad

Efter Göteborgarnas nej till trängselskatt i valet har politikerna givit besked om att alternativ finansiering nu ska utredas. Men SVT Västnytt kan idag avslöja att finansieringen inte alls är en del av utredarens uppdrag.

– Finansieringsfrågan är en extremt viktigt punkt i den här överenskommelsen och den måste finnas med i de upplägg som presenteras för övriga parter för att det ska gå igenom, säger Gösta Bergenheim, ordförande för Region Halland som är en av avtalsparterna i Västsvenska paketet.

Den 22 oktober hade Göteborgs stad möte med samtliga avtalsparter i Västsvenska paketet. Det var den första träffen efter folkomröstningen, och kommunen ville se hur parterna nu såg på avtalet.

Västlänken

Och beskedet var solklart.

Avtalsparterna var överens om att Västsvenska paketet står kvar, vilket betyder att även trängselskatten finns kvar.

Det handlar om pengar

Men varför är trängselskatten i Göteborg så viktigt för avtalsparterna Trafikverket, Region Halland och Västra Götalandsregionen?

Det handlar helt enkelt om pengar. Utan de 14 miljarderna som trängselskatten är tänkt att håva in, kan inte Västlänken och Västsvenska paketet byggas i sin helhet.

Samma dag, som mötet med parterna, går Göteborgs stad ut med ytterligare ett besked.

– Vi har lagt yrkande på stadsledningskontoret att ta fram förslag på verktyg som skulle kunna ge samma mängd pengar, men också samma effekter när det gäller hälsa, buller, trängsel och de andra delarna som trängselskatten bidrar till, sa Anneli Hulthén (S) till SVT Västnytt.

Enligt Anneli Hulthén har alltså hon, tillsammans med kommunstyrelsen, startat en utredning som ska försöka hitta en alternativ finansiering till trängselskatten. Något hon inte bara säger till SVT Västnytt utan även tidigare förklarat för P4 Göteborg.

Men det finns ett problem. Det hon sa stämmer inte.

Berör inte finansieringen

Utredningen som Anneli Hulthén och kommunstyrelsen bett stadsledningskontoret att göra berör inte finansieringsfrågan alls.

– Vi ska utreda alternativa åtgärder som ger samma effekter när det gäller trängsel, miljö, trafik, utrymme och hälsoeffekter, säger Ylva Löf på stadsledningskontoret som ansvarar för utredningen.

Men ni ska inte utreda hur man får in 14 miljarder på det här?

– Nej, inte i nuläget.

Utredningen tittar alltså inte alls på den avgörande finansieringsfrågan.  

Varför Anneli Hulthén gett andra besked går det inte att få svar på. Trots flera försök får vi inte komma i kontakt med henne.  Alla samtal går via hennes pressansvariga, som vägrar låta henne intervjuas i frågan.

Fler som inte vill svara

Västnytt har även velat prata det socialdemokratiska kommunalrådet Johan Nyhus om vad man egentligen gör när det gäller den avgörande frågan om finansieringen.  Men inte heller han vill ställa upp på intervju.

I ett mail skriver han:

”Vi förhandlar med MP, V och FI för att försöka bilda en majoritet i Göteborg. Innan det är helt klart vill jag inte uttala mig i enskilda frågor efter som de behandlas i förhandlingen.”

Oavsett vad stadsledningskontorets utredning kommer fram till, så kommer den inte lösa den svåra finansieringsfrågan. Och så länge den förblir olöst är det svårt att se alternativ till trängselskatten. Och de cirka 57 procent som röstade nej får då finna sig i att trängselskatten blir kvar.

– Man måste lösa finansieringsfrågan eftersom det är en otroligt viktig del i västsvenska paketet. Staten skjuter till mycket pengar och även övriga samarbetspartners. Den punkten måste finnas med i en lösning för framtiden, säger Gösta Bergenheim ordförande för Region Halland.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Västlänken

Mer i ämnet