Klicka för att se mer av bilden. Hämtat ur fredagskvällens tv-sändning. Foto: Klicka för att se mer av bilden. Hämtat ur fredagskvällens tv-sändning.

Anmälde reklam för att den var sexistisk – fick rätt

Uppdaterad
Publicerad

Verktygsföretaget Hjo Trade i Tibro fälls för könsdiskriminerande reklam. Det är bilden på en kvinna som gör reklam för en klammerpistol som lett till en fällning hos Reklamombudsmannen.

Det var i samband med trä- och teknikmässan i Göteborg tidigare i år som en anmälan gjordes av Sara Sundin. Hon utbildar sig till möbelsnickare i norra Bohuslän.

– Jag var på den mässan och blev arg när jag såg bilden i deras monter, jag tycker det är fel i en bransch som ska vara till för både kvinnor och män.

Jobbar i ett snickeri

Vid sidan av utbildningen jobbar Sara Sundin också i ett snickeri.

– Jag går aldrig klädd så, jag tycker bilden är objektifierande och sexistisk. Kvinnan på bilden är överdrivet sexig för sitt yrke och dessutom inte praktiskt klädd. Det här är min möjlighet att säga ifrån.

”Ingen har reagerat tidigare”

Felix Vogt är chef för Hjo Trade. Det är ett företag i Skaraborg som är generalagent för italienska Omer som står bakom reklamen för klammerpistolen.

– Jag har inte ens haft en tanke på att den skulle vara sexistisk. Ingen har tidigare reagerat, och då har vi använt den här affischen på massor av mässor runt om i Sverige, säger han.

Du ser inget utmanande i bilden alls?

– Tjejen har helt klart en kort kjol det medger jag, men i övrigt tycker jag det inte är så farligt.

– Allt det här får ju ändå sättas i sitt sammanhang, för på den andra sidan av montern är det en bild på en kille som ser ut som en bodybuilder. Han är lagom svettig och håller i en ganska stor klammerpistol i näven.

Kommer ni använda den här typen av affischer framöver?

– Nej, inte efter ett det blivit ett sånt här tivoli för en bilds skull. Vi får be italienarna plocka fram en annan bild som gör reklam för verktyget.

– Självklart ska det inte förekomma några stötande bilder i vår monter, även om det nu bara är en enda tjej som har reagerat av alla som sett den, säger Felix Vogt.

Strider mot reglerna

Reklamombudsmannen, som prövar anmäld reklam inom näringslivet, anser att kvinnan genom sin klädsel framställs som ett sexobjekt utan någon koppling till produkten.

Detta är kränkande för kvinnor i allmänhet och strider mot artikel fyra i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Sara Sundin, som anmälde, är nöjd med beslutet.

– Det är ett bevis på att min magkänsla stämde och att det finns hopp för att annan reklam kan användas. Jag utbildar mig inom en väldigt mansdominerad bransch, jag och min klasskompis gick förbi montern och tyckte det bara kändes tragiskt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.