En brandman blev påkörd av en privatbil och skadades så allvarligt att han dog under en räddningsinsats på E6 i höjd med Munkedal den 26 april i år.
Nu åtalas bilföraren för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik. I stämningsansökan skriver åklagaren att mannen inte anpassat hastigheten förbi olycksplatsen. Han krockade först med en brandbil med påslagna varnings- och blåljus, för att sedan krocka med en personbil och därefter köra på brandmannen.
Mannen har sedan krockat med ytterligare två fordon. Han förnekar brott.
Kan ha kört 80 km i timmen
– Mannen uppger själv att han fått fel på sina bromsar och att det är orsaken till olyckan. Men enligt den tekniska undersökningen av bilen tyder inget på något fel på bromsarna, säger Gisela Sjövall, åklagare på Åklagarmyndigheten i Halmstad till SVT Nyheter Väst.
Enligt flera vittnen på platsen som körde förbi olycksplatsen i 20-30 km i timmen, så har mannen haft avsevärt mycket högre hastighet, kanske cirka 80 km i timmen, säger Gisela Sjövall.
Nya rutiner efter dödsolyckan
Olyckan bidrog till att räddningstjänsten fattade ett beslut om skärpa standardrutinerna vid trafikolyckor längs E6 i Bohuslän. Tidigare rutin var att räddningstjänsten släppte på trafiken i en fil när det akuta räddningsarbetet varit över. Men efter dödsolyckan bestämde sig räddningstjänsten för att stänga av båda filerna och inte öppna upp för trafiken förrän allt arbete på platsen är avslutat.
De sex räddningstjänsterna som enats om de nya rutinerna är Uddevalla, Munkedal, Lysekil, Tanum, Sotenäs och Strömstad.