Foto: TT

Campingplatserna sommarens vinnare

Uppdaterad
Publicerad

Trots en regnig sommar turistade många i Sverige och på Västkusten.

Dåligt sommarväder påverkar mer än hur vi mår – för turistnäringen kan det avgöra hela årets ekonomi.

– På sommarturistorter på Västkusten där det stora delar av året inte går så bra, kan det slå till fem-sex veckor på sommaren då allting ska ske. Går det inte bra på de viktiga perioderna går hela året dåligt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

I kommunerna i södra Bohuslän är det något som märks i sommar.

– De verksamheter som är precis vid vatten är ju jätteberoende av väder, så vissa glasscaféer till exempel har varit lite sådär, säger Ann H Haraldsson, vd för Södra Bohuslän turism, om sommaren.

Camping oavsett väderlek

Vad som däremot har gått bra i Bohuslän och övriga Västsverige är camping. Bara fem procent av camparna väljer tält, den boendeform som påverkas mest av dåligt väder.

Majoriteten – omkring 70 procent – bor istället i husvagn, och resten i husbil eller stuga. Och de flesta bokar sin campingplats långt innan väderleken ger sig till känna.

– På Västkusten har det varit fullt i sommar. Vi kanske inte kan lova rekord, men det tyder på en väldigt bra säsong, säger Martin Juhos, marknadschef på SCR Svensk Camping.

Han tror inte att vädret alls är avgörande för hur campingsemestern blir.

– Det passar som boendeform oavsett om man ska gå på Liseberg eller paddla och fiska.

Turistattraktioner gynnas

Just Liseberg har inte påverkats nämnvärt av den svajiga sommaren. Hittills i år har de haft drygt 1,7 miljoner besökare, vilket är nästan lika många som i fjol.

Enligt Lisebergs PR-avdelning är det väder som lockar flest till nöjesfältet ”18-22 grader och lite småmulet”.

Och till inomhusakvariet Havets hus i Lysekil kommer fler besökare ju mer det regnar.

– Vi påverkas normalt jättemycket av vädret. I juli var det en hel del fina dagar så det var inte den bästa månaden för oss.

– Men är det regn och mulet kan det vara en timmes kö utanför. Augusti började jättebra, säger Jennie Soriano, ansvarig för Gästservice på Havets hus.

Något som handlare får leva med

Enligt Jonas Arnberg på Svensk Handel kan stora köpcentrum i Västsverige vara vinnarna när det gäller försäljning i sommar, medan matbutikerna förlorar på regn när grillfesterna fryser inne. Men även för säljare i köpcentrum kan sommaren bli ett lotteri, beroende på vad de har i lager.

– Många av produkterna som finns i butik har köpts in upp till ett år innan de säljs. Man gör ju sina inköp utifrån hur säsongen förhoppningsvis blir enligt pappret, säger Jonas Arnberg.

– Alla handlare i Sverige har tvingats lära sig att leva med blöta somrar och gröna vintrar, men det är självklart att vädret spelar in.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.