Det var i onsdags som Martin Wannholt (M) gick ut i media och hävdade att Västlänken kommer att bli fem miljarder dyrare än beräknat.
– Det är ett missförstånd, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket när Västnytt kommer dit.
Han har med sig avtalen för hela Västsvenska paketet, reklambroschyrer och påkostade skisser på stationsbyggnader från privata företag. Det märks att det är ett projekt med mycket pengar och prestige av de reaktioner som följt på Martin Wannholts utspel.
– En del av de kostnader han räknar upp har vi med i vår budget på 20 miljarder, säger Bo Larsson.
1. Ersättning för intrång ingår
Han syftar främst på kostnaderna för intrångsersättningarna till fastighetsägare som drabbas av tunnelbygget. I Trafikverkets budget ingår 800 miljoner i ersättningar till fastighetsägare.
På den punkten har alltså Martin Wannholt fel.
– Jaha, då blir ännu viktigare att de visar fram sitt underlag. Våra tjänstemän har försökt få ut det i flera månader, men får ingen detaljbudget, säger Martin Wannholt.
2. Bara väderskydd ingår
En annan omdiskuterad kostnadspost är nya byggnader vid stationerna. I ”basutbudet” som Trafikverket gör för 20 miljarder ingår bara ett väderskydd ovan jord. Byggnaderna kan kosta en halv miljard. Här har Martin Wannholt rätt.
Men enligt Bo Larsson kan den kostnaden förvandlas till en intäkt.
– Det frigörs 70 000 kvadratmeter yta i samband med bygget. Den ytan kan Göteborgs stad hyra ut till privata näringslivet eller sälja. Det är snarare en intäkt i miljardklassen, säger han till Västnytt.
3. Fyra spår ej nödvändigt
Den tredje kostnaden som Martin Wannholt tar upp är kostnaden för att bygga fyra spår i stället för planerade två vid stationerna Haga och Korsvägen – det skulle kosta 2, 5 miljarder. Men den kostnaden vill Trafikverket inte diskutera inom ramen för det här projektet.
– Inget beslut om fyrspår är taget och i dagsläget finns det inget behov för den kapaciteten, säger Bo Larsson.
Men vem ska betala om man bestämmer sig för att bygga?
– Den diskussionen får vi ta då.
Här har Martin Wannholt delvis rätt, att bygga fyrspår kommer kosta 2.5 miljarder, men ingen vet om det ska göras ännu.
Att frågan är het, märks när Västnytt besöker Haga. Många har åsikter, men få anser sig vara välinformerade. Och Martin Wannholt sätter sitt hopp till medierna.
– Nu när ni journalister har kommit igång och granskar det här kommer sanningen att komma fram, säger han och går hem för att vila efter vad som måste beskrivas som hans hittills mest intensiva politiska vecka.