Foto: SVT/Montage

Färre nya parkeringar i Göteborgsförslag

Publicerad

Flexibilitet snarare än fasta parkeringstal är en ny Göteborgsstrategi för att minska bilåkandet. Konsekvensen kan bli att nya bostadsområden blir utan parkeringsplatser. Men förslaget får kritik.

– Barnfamiljer och äldre kommer inte kunna bo i Göteborg, säger Axel Josefsson (M), ledamot i byggnadsnämnden.

Det är inget nytt att de styrande partierna i Göteborg vill minska bilåkandet. Som ett led i detta arbete ser man nu över de riktlinjer som gäller för nya parkeringsplatser i Göteborg.

I dagsläget har den byggherre som planerar ett nybygge tydliga parkeringstal att förhålla sig till. I framtiden eftersträvar man en större flexibilitet. Istället för att enbart ställa krav på bilparkering, så ställs krav på byggherren att lösa resandet mer allmänt.

– Det kan handla om att skapa en bilpool, eller en cykelpool. Det kan också handla om att köpa in sig i en redan befintlig parkeringsanläggning, säger Sara Brunnkvist, samhällsplanerare på stadsbyggnadskontoret.

Byggnadsnämnden har sedan att ta ställning till varje enskilt ärende. I vissa fall kan det innebära att ett nytt bostadsområde inte får några parkeringsplatser alls.

– Så kan det bli ibland, till exempel om läget är centralt och lägenheterna är små, säger Sara Brunnkvist.

”Mer generösa i Stockholm”

Men förslaget får kritik. Moderaterna och kristdemokraterna menar att det är alltför långtgående.

– Till och med Stockholm är mer generösa med parkeringar än Göteborg. Och där har man ändå en välfungerande kollektivtrafik att hänvisa till. Att strypa tillgången till parkeringsplatser i Göteborg, utan att kunna erbjuda ett fullgott alternativ, är orimligt, säger Axel Josefsson, moderat ledamot i byggnadsnämnden.

Enligt socialdemokraterna är förslaget en nödvändighet om man samtidigt vill förtäta staden.

– Nästan alla partier vill förtäta staden, och det innebär en del problem som måste lösas. Vi kan inte bara bygga på enligt gamla ideal och system. Även trafiksystemet måste förändras, säger Johannes Hulter (S), vice ordförande i byggnadsnämnden.

– Vi måste fråga oss vad som är viktigast när det gäller att ta sig till en plats. Det primära är väl att det går snabbt och smidigt, inte hur.

Känslig fråga

Men enligt moderaten Axel Josefsson är det också en fråga om vem som ska kunna bo i en stad. Han tar den nya stadsdelen Frihamnen i Göteborg som ett exempel. Där planeras få nya parkeringsplatser.

– I den konsekvensanalys som gjordes påpekas att barnfamiljer och äldre kan få svårt att bosätta sig där. På sikt kan den gruppen av människor komma att flytta ut från stan.

Johannes Hulter säger sig ha stor respekt för att trafik är centralt för människor och att det väcker mycket känslor.

– Just därför vill vi gärna lyssna på allas åsikter och tankar om detta. Vi måste vara hänsynsfulla och förändra stegvis, säger Johannes Hulter, (S).

Förslaget är just nu ute på remiss, och då har även allmänheten möjlighet att tycka till.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.