Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det har skett en ökning av hot och våld mot personalen sedan Västtrafik införde civilia kontrollanter. Foto: SVT

Första åtalet för våld mot en civil kontrollant i Göteborg

Publicerad

Den 5:e februari återinförde Västtrafik – efter över 10 år – civila biljettkontrollanter i Göteborg, Mölndal, Öckerö och Partille. Men redan nu så bekräftar Västtrafik att det har skett en ökning av hot och våld mot kontrollanterna.

Redan två dagar efter införandet av de civila biljettkontrollanterna var det tre larm om våld mot kontrollanter. Och dagen efter, den 8 februari vid Eketrägatan i Göteborg, vägrade en man betala och knuffade kontrollanten.

Nu står mannen åtalad för våldsamt motstånd. Han har erkänt bedrägeri men nekar till våldsamt motstånd.

Våldet har ökat

Västtrafik säger sig i nuläget inte ha någon färdig statistik, men har märkt av en liten ökning av våld mot personalen.

– Vi ser att polisärendena har ökat lite mer mot de civila kontrollanterna, säger Cecilia Wallem affärsansvarig biljettkontrollen Västtrafik.

Och de civila biljettkontrollanternas vara eller icke avgörs i höst. För det hela är i nuläget ett test på sex månader.

– I förhållande till hur få de är, så kan vi se att vi utfärdar fler tilläggsavgifter, så det är ju intressant att följa. Det finns flera olika parametrar när vi gör får utvärdering här, säger hon.

Facket kritiska

Från fackets sida är man kritisk till lösningen med civila kontrollanter och är inte överraskad över ökningen av våldsrapporter.

– Det känns som man sparkar på ett getingbo för att komma åt honungen. Det finns nog andra sätt som är bättre om man vill öka betalningsförmågan, säger Pierre Eklund, fackligt skyddsombud.

Enligt Västtrafik kostar fuskåkandet ungefär en halv miljard kronor per år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.