– Det är helt annorlunda nu, det finns inte ord. Nu finns här respekt, säger Ted Mäntylä som går i nian på Gårdstensskolan i Angered.
När Gårdstensskolan 2012 granskade av Skolinspektionen visade skolan på flera stora och allvarliga brister och kritiserades på samtliga punkter som då granskades.
Det handlade bland annat om att det saknades rutiner på skolan för att uppmärksamma stöd till elever som inte nådde kunskapskraven, tryggheten och studieron kritiserades, eleverna och lärarna var otrygga och skolan präglades av en kultur där ingen ansåg sig kunna ta ansvar för verksamheten.
– Det var katastrof! Det var larm hela tiden, det var ingen bra skola och man var ofta rädd, berättar eleven Ted Mäntylä.
Elever och lärare mådde dåligt
Gårdstensskolans nuvarande rektor, Anna Kern, började jobba på skolan ett halvår efter inspektionen och beskriver liksom Ted Mäntylä en orolig och osäker tid på skolan. Innan Anna Kern började som rektor hade närmare tjugo rektorer passerat och ingen av dem har stannat så länge som Anna Kern som nu är inne på sitt tredje år.
– Hela min första termin gick åt till att hantera anmälningar till arbetsmiljöverket. Vi hade brandutryckningar till skolan tre dagar i veckan för att eleverna tände eld på papperskorgar och skolan vandaliserades på helgerna. Varken lärare eller elever på skolan mådde bra, säger rektor Anna Kern.
Det här var 2012, skolan var hårt kritiserad av Skolinspektionen, personalen började ge upp hoppet och under ett möte i april 2013 hamnade frågan om man skulle lägga ner skolan helt eller satsa stenhårt på ett omfattande förändringsarbete på politikernas bord. Beslutet blev att satsa stenhårt, vilket skulle visa sig ge resultat.
– Jag arbetade fram ett förslag och en plan på hur vi skulle jobba med skolan för att nå ett bättre resultat, hur vi skulle få elever och personal att trivas. Det handlade om att ta fram en tydlig rollfördelning, skapa nya strukturer och nya rutiner. Vad som också var viktigt var att få med eleverna i förändringsarbetet, säger rektor Anna Kern.
Lärare som då jobbade på skolan fick erbjudande om att jobba kvar i den nya organisationen eller gå vidare till andra skolor i Angered, fem lärare valde att stanna och tjugofyra valde att gå vidare.
Stor förändring
De senaste två årens arbete visar att beslutet att satsa stenhårt var helt rätt väg att gå. Med nya lärare, nya rutiner och strukturer är situationen för både elever och lärare på skolan betydligt bättre och skolan uppfyller nu också alla krav som Skolinspektionen ställer.
För eleverna och lärarna har det varit en lång resa och många prövningar. Men enligt Anna Kern svarade eleverna direkt upp på den nya organisationen.
– Jag är mest stolt över at eleverna har blivit så målmedvetna i sitt skolarbete, de satsar på närvaro, vill få bättre betyg och ber till och om extra läxhjälp. De har visat på så positiv respons och att de direkt ville vara med i processen, säger Anna Kern.
För Ted Mämtylä har skolans och rektorns arbeta med att omorganisera fått en värdefull betydelse.
– Det är faktiskt så. Det är disciplinerat och lugnt i klassen nu. Jag har höjt alla mina betyg och kan komma in på Naturvetenskaplig linje nu om jag vill. Det är grymt!