Att andas in för höga halter av kvävedioxid, har en dålig effekt på hälsan. Man har lättare att utveckla olika demenssjukdomar och lungcancer och det kan ge hjärt- kärlsjukdomar.
Vid mätstationen i Gårda har halterna av kvävedioxid överskridits under 3 års tid om man ser till de EU-krav som finns. Och tittar man på de svenska kraven som är strängare än EU:s blir det värre för göteborgarna
– Där är överskridandet större och mer utbrett, säger Annika Svensson, luftvårdsexpert på Länsstyrelsen.
Klarar vi det i Göteborg?
– Nej, det gör vi inte idag, säger Annika Svensson.
Behöver minska vägtrafiken
För att minska dessa utsläpp och därmed sänka halterna av kvävedioxid i Göteborgsluften skall nu en styrgrupp ta fram åtgärdsförslag. Tänkbara scenarier är till exempel att snabbt se till att 30 procent av lokaltrafikens bussar drivs av el, att ta reda på alla arbetsmaskiners miljöpåverkan, samt troligen det mest effektiva:
– Det kan bli att minska vägtrafiken rejält för att se om man klarar normen då, säger Annika Svensson.
Hur mycket?
– Det är inte beslutat än, men det kan bli i storleksordningen 30 procent.
På de kommunala vägarna i centrum kan kommunen själv bestämma, men när det gäller att påverka trafikmängden förbi Gårda på E6 är det staten som bestämmer.
– Ska man klara det på ett till två års sikt så måste man på något sätt minska trafiken där.
Hur mycket då?
– Det är det vi ska räkna på.
En halvering?
– Det skulle förmodligen hjälpa, men det kanske räcker med mindre också. Men som sagt i höst har vi räknat på det här så då vet vi. Men det krävs en stor förändring för att klara det snabbt.
Och det bör man ju göra?
– Ja det är ju det som står i lagen, säger Annika Svensson.