Fördelarna med en linbana över älven är många. Den skulle få en kapacitet i nivå med en spårvagnstunnel, men vara betydligt billigare att bygga. Den skulle kunna bygga ihop delar av staden som idag är svåra att ta sig mellan – Och för många skulle det såklart vara en upplevelse att åka fram genom centrala stan, 70 meter upp i luften. Allt detta sammantaget förklarar kanske varför göteborgarna verkar vara så positiva till planerna.
Hög andel positiva
Västra Götalandsregionen har som en del i en större undersökning frågat omkring 7000 göteborgare om deras inställning till linbana i stan, och andelen positiva är drygt 70 procent.
Men det finns alltså också vissa saker som skrämmer en del göteborgare. Dels höjden, men också rädslan att en mörk natt hamna i en gondol med en obehaglig medresenär. På detta problem finns det förslag på lösningar.
– Kvällstid kommer vi att ha en våldsam överkapacitet. Vi kommer kunna låta människor åka med det sällskap de vill, inte tvinga in dem i sällskap med andra, säger Per Bergström Jonsson, projektledare för linbanan på trafikverket.
Dubbla köer
I praktiken innebär planerna att det kommer att finnas två köer. En för de som kan åka med andra, och en för de som vill åka ensamma. Tanken är att runt tre av fyra gondoler går till samåkarna, men att den fjärde reserveras för ensamåkare.
– Man får vänta lite längre, men gondolerna kommer var 45:e sekund så det är fortfarande väntetider som är kortare än de bästa väntetider som vi har i buss- eller spårvagnssystemet.
Gondolerna är också tänkta att utrustas med kameror samt möjlighet att kommunicera med personal på stationerna.
Även om linbaneplanerna börjar få allt mer tydliga konturer är det viktigt att komma ihåg att det bara rör sig om planer. Något politiskt beslut om att bygga en linbana i Göteborg har inte fattats ännu.