Flygkapten Göran Tunhage menar att åtgärden inte skapar mer säkerhet. Foto: SVT

Göteborgspilot dömer ut säkerhetsåtgärd

Uppdaterad
Publicerad

Sedan flygkatastrofen i franska alperna har den europeiska luftfartsmyndigheten EASA infört nya rekommendationer om att två personer alltid bör finnas i cockpit. Men åtgärden möter hård kritik.

– Det är ett populistiskt förslag som inte skapar flygsäkerhet utan som bara ska tillfredställa en orolig allmänhet, säger Göran Tunhage som är flygkapten för SAS i Göteborg.

De nya rekommendationerna innebär att när en av piloterna lämnar sin plats ska en annan person i besättningen gå in i cockpit tills piloten är tillbaka. SAS kommer att införa de nya rutinerna så snart som möjligt. Men enligt Göran Tunhage kommer åtgärden snarare försämra flygsäkerheten.

Flygkraschen i Frankrike

– Du släpper in ytterligare en stor krets med personer i cockpit som de facto inte har där att göra och som inte kan hjälpa till i flygsäkerhetssituationer.

Göran Tunhage anser inte heller att den nya regeln skulle ha förhindrat olyckan i franska alperna.

– Jag kan inte se hur. Om en pilot försöker störta ett flygplan kommer han att lyckas med det.

Försämrade branschvillkor

Vill man på riktigt höja säkerheten bör man enligt Göran Tunhage istället ta itu med branschens försämrade villkor, där tidigare fastanställda piloter får bli egna företagare med f-skattsedel som får betalt per flygtimme.

– Bland de piloterna kan det finnas de som inte har råd att vara hemma när de är sjuka, för då får de inget betalt. Det är skandal att myndigheterna inte reagerar på det.

I fallet med olyckan i Frankrike har det spekulerats i om psykisk sjukdom kan ha legat bakom. Om så visar sig vara fallet anser Göran Tunhage att bättre personalpolitik skulle vara en bättre åtgärd en den som nu rekommenderas.

– Myndigheten har godkänt att piloter får flyga 15 timmar i sträck, arbetstiden är 60 timmar i veckan. En utvilad pilot som är fast anställd och som kan gå till företagshälsovården med sina problem är en betydligt bättre än outbildad personal i cockpit.

Varför tror du att den europeiska luftfartsmyndigheten infört den här rekommendationen?

– Jag tror att de vill visa handlingskraft och att de tar resenärernas oro på allvar, men man har inte tänkt klart.

Man skapar en känsla av trygghet, snarare än trygghet?

– Det är precis det som det handlar om.

Gunnar Ljungberg, enhetschef vid sjö- och luftfartsavdelningen vid transportstyrelsen, säger till Västnytt att regeln om att alltid vara två i cockpit redan används i många länder och att de har vägt för och nackdelar och kommit fram till att åtgärden har ett visst värde även om den inte löser alla problem.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flygkraschen i Frankrike

Mer i ämnet