Sedan 2012 har antalet incidenter med hot eller våld mot spårvagnsförare ökat kraftigt. Från 13 rapporterade incidenter 2012 gick siffran upp till 51 2015. Förra året gick siffran ner igen, men bara till 36 incidenter.
De senaste veckorna har två förare råkat illa ut i Bergsjön och Angered, där det bland annat har kastats sten mot vagnen och en chaufför blev misshandlad.
Osäkerheten har ökat
Pablo Cozzi har kört spårvagn i sjutton år och är även huvudskyddsombud för vagnhallen Rantorget. Han säger att förare nu känner sig mer otrygga med att gå till jobbet.
– Osäkerheten har ökat. Helt klart. Samtidigt ska man komma ihåg att den här typen av händelser inte hör till vanligheterna, säger Pablo Cozzi.
Även han själv har råkat ut för hotfulla resenärer. 2004 fick han tårgas sprutat i ansiktet och han säger att man råkar ut för otrevligheter varje dag som spårvagnsförare. Det är ingenting man kommer ifrån.
– Vi är medvetna om detta när vi tar jobbet. Vi förväntar oss inte frid och fröjd, säger han.
Mest utsatta linjer
Siffrorna från Göteborgs spårvägar visar att det är sjuans respektive elvans spårvagn som har mest incidenter med hot och våld mot förare under tiden 2012-2017.
Men att få välja bort vissa rutter eller tidpunkter är ingenting som är möjligt för spårvagnsförarna.
– När man tar jobbet så är man medveten om att man ibland kan få köra natt och att man kör olika linjer. Men det är klart det är väldigt tråkigt om förarna känner sig otrygga på jobbet, säger Pablo Cozzi.
Han är nöjd med hur Göteborgs spårvägar hanterar säkerheten för förarna, och säger att han själv fick bra hjälp och stöd när han själv blev utsatt.
– De sätter in vakter, vi har tagit bort kontanthanteringen och satt upp kameror.
Eftersöker civilkurage
Pablo Cozzi säger att han även gärna ser att passagerarna hjälper till när incidenter inträffar. Oftast är det ingen som vågar säga till, eller uppmana andra till att lyssna på föraren.
– Jag tycker att passagerarna ibland borde ta ställning till saker som händer inne i vagnen. Agera med lite civilkurage, säger han.
OBS! I en tidigare version av den här artikeln förekom felaktiga siffror. Ovanstående siffror kring hot och våld mot spårvagnsförare är korrekta.