Foto: SVT

Högsäsong för pensionsbluffare

Uppdaterad
Publicerad

I dagarna trillar tusentals orange kuvert, med årsbesked om den allmänna pensionen, ned i svenskarnas brevlådor. Det är ett tillfälle för oseriösa aktörer att kontakta pensionssparare.

– Det gäller att hantera sina uppgifter och bank-id som kontanter, du skulle väl aldrig lämna ut kontanter till någon du inte känner? säger Magnus Lindegren, polischef bedrägerisektionen region väst.

Över en halv miljon känner sig lurade av oseriösa telefonrådgivare, visar en Sifo-undersökning.

– Det finns ingen seriös aktör som begär att få tillgång till ditt bank-id, så lämna aldrig ut det, säger Magnus Lindegren.

Många känner sig lurade

Trots att Pensionsmyndigheten har uppmärksammat risken för bedrägerier och säkrat tillgången till pensionssystemet, finns det fortfarande en utbredd risk att bli lurad på sin premiepension, säger Johan Florén, kommunikationschef på statliga fonden AP7 Såfa.

– Det är uppseendeväckande hur många svenska som upplever att de har blivit lurade. Förr var det vanligare att lurendrejare tog betalt för rådgivning. Men nu kan det också ske grövre fall där oseriösa aktörer ber om personens bank-id, flyttar premiepensionen till nya fonder och därefter försvinner pengarna, säger han.

Även om Sifo-mätningen visar att antalet klagomål mot bedragare har ökat, har polisen inte sett några indikationer på brott.

– Anmälningsbenägenheten för den här typen av brott är låg menar vi, säger Magnus Lindegren, polischef bedrägerisektionen region väst. Man känner sig kanske dum när man inser att man blivit lurad, och det kan ta flera år innan man ser resultatet. Men om man inte förstår vilka möjligheter det finns för gärningsmän med ett stulet bank-id i orätta händer är man illa ute.

Fakta: Fem varningstecken på oseriösa telefonrådgivare

  1. Förvaltaren ber dig lämna ut koder.  
  2. Du erbjuds en bättre avkastning utan att nämna tillkommande avgifter.  
  3. Personen erbjuder sig att göra ett fondbyte åt dig. Sedan 2014 får en förvaltare bara ge rekommendationer.  
  4. Förvaltaren vill skicka gratis rådgivning. Det kan innebära att du förbinder dig till något utan din vetskap.  
  5. Rådgivaren påstår att de samarbetar med Pensionsmyndigheten.

Källa: AP7 Såfa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.