– Det gäller att hantera sina uppgifter och bank-id som kontanter, du skulle väl aldrig lämna ut kontanter till någon du inte känner? säger Magnus Lindegren, polischef bedrägerisektionen region väst.
Över en halv miljon känner sig lurade av oseriösa telefonrådgivare, visar en Sifo-undersökning.
– Det finns ingen seriös aktör som begär att få tillgång till ditt bank-id, så lämna aldrig ut det, säger Magnus Lindegren.
Många känner sig lurade
Trots att Pensionsmyndigheten har uppmärksammat risken för bedrägerier och säkrat tillgången till pensionssystemet, finns det fortfarande en utbredd risk att bli lurad på sin premiepension, säger Johan Florén, kommunikationschef på statliga fonden AP7 Såfa.
– Det är uppseendeväckande hur många svenska som upplever att de har blivit lurade. Förr var det vanligare att lurendrejare tog betalt för rådgivning. Men nu kan det också ske grövre fall där oseriösa aktörer ber om personens bank-id, flyttar premiepensionen till nya fonder och därefter försvinner pengarna, säger han.
Även om Sifo-mätningen visar att antalet klagomål mot bedragare har ökat, har polisen inte sett några indikationer på brott.
– Anmälningsbenägenheten för den här typen av brott är låg menar vi, säger Magnus Lindegren, polischef bedrägerisektionen region väst. Man känner sig kanske dum när man inser att man blivit lurad, och det kan ta flera år innan man ser resultatet. Men om man inte förstår vilka möjligheter det finns för gärningsmän med ett stulet bank-id i orätta händer är man illa ute.