Ett avtal är skrivet mellan Swedavia och den tilltänkta nya ägaren byggföretaget Serneke Group. Men det har inte gått att få besked om vad marken i framtiden skall användas till.
Det ryktas om både betongfabrik och depå för muddermassor under byggtiden för Västlänken.
– Spontant tycker jag att det rimmar illa med idén om att använda platsen för flygändamål, säger Karin Bergenås, samhällsplanerare vid Trafikverket.
För Trafikverket spelar det ingen roll vem som äger området, det viktiga för dem är att funktionen som flygplats bibehålls.
För flygplatsen vid Säve är av Trafikverket definierat som ett riksintresse.
– Vi har 31 riksintresse-flygplatser i Sverige, och det är de flygplatser vi anser behövs för att säkra framtida tillgängligheten och behovet av kommunikationer, säger Karin Bergenås.
Och Säve är en av dom?
– Säve är en av dom, Landvetter likaså.
Även om Trafikverket konstaterar att kapaciteten på Landvetter flygplats är tillräcklig fram till 2030, så sträcker sig utpekandet som riksintresse längre än så.
– Det är det som är själva grejen med riksintresse att det här är på väldigt lång sikt, det är inte här och nu, det kan vara om 30 år, om 45 år, säger Karin Bergenås på Trafikverket.
Om kommunen skulle ta fram en detaljplan som påverkar riksintresset negativt kommer Trafikverket att yttra sig om detta.
– Då får Länsstyrelsen avgöra vilket intresse som väger tyngst men normalt sett ska ett riksintresse vara väldigt tungt vägande, säger Karin Bergenås.