Thomas Svedin och vännen Mimmi som hittade det märkliga fyndet. Foto: Privat

Japansk butik säljer mobilskal – med Västtrafiklogga

Uppdaterad
Publicerad

Thomas Svedin, 32, var på Tokyosemester med sin sambo och en kompis – när de plötsligt fick syn på en märklig grej. Ett mobilskal med Västtrafiks logga.

– Vi blev väldigt förvånade, säger han.

Thomas Svedin, sambon Ida och vännen Mimmi – alla från Härnösand – var på gemensam semester i Japan. Resesällskapet gick runt i Tokyo och botaniserade bland de oöverskådligt många saker som staden har att erbjuda, när Mimmi fick syn på en grej som genast fick henne att påkalla de andras uppmärksamhet.

– Hon hade hittat ett glittrigt mobilskal som var väldigt roligt, säger Thomas.

Funderade på att säga till

Mobilskalet som hittats i butiken Grandedge i modegallerian Shibuya109 i stadsdelen med samma namn, gjorde reklam för Västtrafiks betalapp ToGo – skrivet på svenska. Till och med Västtrafiks logga fanns med. Frågan är hur många japaner som förstår att mobilskalet gör reklam för västsvensk kollektivtrafik.

– Vi funderade på om vi skulle säga till personalen, men det fick vara. Ganska kul om japaner springer runt med Västtrafikreklam utan att veta om det. Ungefär som när folk hemma tatuerar in japanska symboler utan att veta vad det står för.

Konstigaste fyndet hittills

Thomas har tidigare varit i Japan och sett flera konstiga föremål och det var nästan förväntat att även denna gång stöta på något udda. Men mobilskalet tar nog ändå priset som det mest förvånande fyndet hittills.

– Vi blev väldigt förvånade över att hitta piratkopierad Västtrafikreklam – dessutom på ett glittrigt mobilskal, säger Thomas.

Västtrafiks vd Lars Backström tycks ta märkesstölden med ro. Han skrev skämtsamt på Twitter att de från företagets sida ”tänkt utanför boxen” och nu lanserat sin betalapp i Japan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.