– Jag blev kontaktad av en person senast idag som handlade om Göteborgs flyttbyrå. Och jag har haft flera personer som tidigare har ringt om dem. Det är inte ett seriöst företag, säger Maud Öhlund, konsumentrådgivare vid Konsument Göteborg.
Det senaste året har Konsument Göteborg fått in tolv klagomål som gäller Göteborgs flyttbyrå. Antalet anmälningar kulminerade under sommaren.
Det vanliga scenariet är att företaget ger ett pris muntligt. Sedan när de har lastat in möblerna, får kunden ett annat, betydligt högre, pris.
– De har också ofta hanterat sakerna på ett vårdslöst sätt och blivit hotfulla när folk inte velat betala det som de har krävt. Det här är ett extremt oseriöst företag, säger Paulina Dariazadeh, konsumentrådgivare.
Företaget har en snygg hemsida, där de utger sig för att följa Bohag 2010, en branschöverenskommelse med vissa kvalitetskrav. Det här kan vilseleda konsumenter, tror konsumentrådgivarna.
– Den bilden man får av dem som ringer till oss är ju allt annat än positiv, säger Maud Öhlund.