Foto: SVT

Krav på 650 miljoner i spårvagnsbråket

Uppdaterad
Publicerad

Det utdragna bråket mellan den italienska spårvagnstillverkaren Ansaldobreda och Göteborgs stad tycks nu eskalera ytterligare. Detta efter nya uttalanden från spårvagnsbolagets vd Antonio Liguori.

Det är i en intervju med GP på måndagen som Ansaldobredas vd Antonio Liguori tar ordentlig strid för sitt bolag när han nu ska kräva Göteborgs stad på upp emot 650 miljoner kronor.

– Vi kommer att kräva mellan 60 och 70 miljoner euro. Då har vi inte räknat med de skador kommunen orsakat oss och våra underleverantörer genom att smutskasta oss i media utan bevis. Det är mycket allvarligt, säger Antonio Liguori till tidningen.

Spårvagnshärva

– Det handlar inte om att svartmåla utan om att beskriva fakta på de leveranser vi fått, säger i sin tur trafikdirektören Stefan Eglinger till GP.

”Inte fått det vi beställt”

Bakgrunden till det som lett fram till Ansaldobredas krav är att Göteborgs stad i november hävde avtalet om rostsanering av spårvagnarna efter att för ett år sedan ha dragit Ansaldobreda inför skiljedomstol. Den rättsprocessen väntas fortsätta ett bra tag till.

– Vi tar de samtalen i domstolen. Vi har olika bilder. Vår grundinsträllning är den samma – vi har inte fått det vi beställt, säger Johan Nyhus (S), ordförande i trafiknämnden, till GP.

– Det är därför vi göteborgare sitter i den situation vi gör nu med för få spårvagnar i trafik. Hade de levererat rätt från början hade vi haft en helt annan trafik nu, säger Stefan Eglinger i samma artikel.

Problemfritt på andra håll

Men för Antonio Liguori tycks det vara glasklart vilka som gjort fel och att Ansaldobreda har bevisen på sin sida.

– Det har också varit prat om att våra vagnar inte passar i Göteborgs spårnät. Men det var Göteborg som skickade all teknisk information till oss. Vi tog fram en vagn utifrån det och Göteborg godkände den dessutom. Hur kan man i efterhand hävda att våra vagnar inte är bra?

Enligt Antonio Liguori åker samma spårvagnar problemfritt på flera andra håll.

– Varför är Göteborg den enda staden i hela världen som har problem med våra spårvagnar? undrar han i intervjun med GP i vilken han också slår fast att han är redo att sätta sig ned med kommunen för att försöka lösa tvisten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Spårvagnshärva

Mer i ämnet