Miljöförvaltningen i Göteborg har nu fått i uppdrag att se vilka effekter olika scenarier har på göteborgsluften. Foto: SVT

”Kvävedioxidhalterna ska ner”

Uppdaterad
Publicerad

Miljöförvaltningen i Göteborg har nu fått i uppdrag att se vilka effekter olika scenarier har på göteborgsluften.

Det är den styrgrupp som jobbar för att få ner de skadliga halterna av kvävedioxid som nu gett förvaltningen uppdraget.

Fem tydliga scenarier ska nu Miljöförvaltningen räkna på i en spridningsmodell.

Frågeställningen är; vad händer med koldioxidhalten om

  •  50 procent av alla bilar är elbilar.
  •  50 procent av alla lätta fordon är elbilar, (personbilar och lätta lastbilar)
  •  30 procent av alla Västtarfiks bussar är eldrivna. 
  •  50 procent av kollekivtrafiken över älven är eldriven.
  •  samtliga tunga fordon är Euro-6-klassade.

Som SVT Väst tidigare rapporterat innehåller göteborgsluften sedan flera år tillbaka på tok för höga halter av kvävedioxid.

Vid stationen i Gårda har halterna av kvävedioxid överskridits under 3 års tid om man ser till EU-krav.

Tittar man på de svenska kraven som är strängare än EU:s blir det än värre för göteborgarna. Och man har bara några år på sig för att uppnå resultat.

 – Vi vill se potentialen i de olika alternativen, därför tar vi i lite. Det troliga är väl att det blir en mix av några av alternativen, säger Annika Svensson på Länstyrelsen.

Resultatet ska presenteras i mitten av oktober, och utifrån dessa resultat kan man sen se vad som krävs för att göteborgsluften åter ska klara miljökraven.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.