Det är den styrgrupp som jobbar för att få ner de skadliga halterna av kvävedioxid som nu gett förvaltningen uppdraget.
Fem tydliga scenarier ska nu Miljöförvaltningen räkna på i en spridningsmodell.
Frågeställningen är; vad händer med koldioxidhalten om
- 50 procent av alla bilar är elbilar.
- 50 procent av alla lätta fordon är elbilar, (personbilar och lätta lastbilar)
- 30 procent av alla Västtarfiks bussar är eldrivna.
- 50 procent av kollekivtrafiken över älven är eldriven.
- samtliga tunga fordon är Euro-6-klassade.
Som SVT Väst tidigare rapporterat innehåller göteborgsluften sedan flera år tillbaka på tok för höga halter av kvävedioxid.
Vid stationen i Gårda har halterna av kvävedioxid överskridits under 3 års tid om man ser till EU-krav.
Tittar man på de svenska kraven som är strängare än EU:s blir det än värre för göteborgarna. Och man har bara några år på sig för att uppnå resultat.
– Vi vill se potentialen i de olika alternativen, därför tar vi i lite. Det troliga är väl att det blir en mix av några av alternativen, säger Annika Svensson på Länstyrelsen.
Resultatet ska presenteras i mitten av oktober, och utifrån dessa resultat kan man sen se vad som krävs för att göteborgsluften åter ska klara miljökraven.