Andelen elever som går ut grundskolan i Mellerud med gymnasiebehörighet är ökat med 15 procentenheter mellan jämförelseperioderna 2010-12 och 2013-15. Det är bäst i landet under denna period, enligt tidningen Dagens Samhälle som rankat Sveriges 290 kommuner utifrån åtta faktorer som man anser är avgörande för en kommuns framgång, varav alltså gymnasiebehörighet är en.
– 2012 betämde vi oss för att synliggöra lärandet för eleverna, läraren ska stämma av att hen har förstått, säger Anders Pettersson.
Från att tidigare varit en av Sveriges allra sämsta kommuner vad gäller elever som klarar gymnasiebehörighet med procenttal strax över 50 ligger Mellerud idag på 84 procent.
– Det är över riksgenomsnittet, säger en stolt kultur- och utbildningschef.
Man har gått från prov-centrerad summativ bedömning till mer formativ, där fokus lägs på hur mycket eleven lär sig.
I en enkät ställd till eleverna i september 2012 visade det sig att skolans tro att de magra skolresultaten berodde på yttre förutsättningar som otrygghet, istället visade sig bero på att skolan inte i tillräckligt hög grad inspirerade eleverna till att lära mer.
– Då tog vi till oss John Hatties pedagogik.
En pedagogik där det handlar mycket om att ta reda på vad som stöttar och utvecklar elevernas lärande och hur lärarna sen kan använda detta i klassrummet.
– Det är inte alltid stora kommuner jobbar rätt, Göteborg kanske borde titta på oss. Men det är lättare att ändra undervisningen i en liten kommun, säger Anders Pettersson kultur- och utbildningschef vid Melleruds Kommun.