– Tanken är att ge göteborgarna en bättre bild av var föroreningarna finns i staden med hjälp av ett digitalt verktyg och på så sätt kunna fatta aktiva val hur man kanske tar en annan väg till jobb eller skolor på grund av hur trafiken ser ut, säger projektledare Fredrik Hallgren på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Det här ska förhoppningsvis bidra till en renare luftmiljö kring exempelvis skolor och förskolor.
Sätter upp fler sensorer
Under två år vill IVL Svenska Miljöinstitutet i Göteborg installera ett 20-tal sensorer som ska komplettera de sensorer som redan finns i Göteborg. Med hjälp av sensorerna ska användarna se vilka halter av luftföroreningar de utsätts för och kunna göra aktiva val för sin hälsa, till exempel genom att planera om sina resvägar.
Sensorerna är betydligt billigare än de redan befintliga, har visserligen sämre upplösning, men tillsammans med de vanliga sensorerna hoppas man få en bättre miljöbild.
Förr var det ju mycket problem med smog i Göteborg, är det inte bättre nu?
– Jo, det är mycket bättre nu, men vi ser problem med att minskningen av utsläppen av kvävedioxid har stannat av. Och att dieselbilar ge mer utsläpp av kvävedioxid än vanliga bensinmotorer är ju ett faktum. säger projektledare Fredrik Hallgren.
– I framtiden kommer säkert en diskussion även i Göteborg om de ska tillåtas i innerstaden. Med hjälp av nya sensorer och digitala verktyg för trafikanter hoppas vi få en bättre miljö i Göteborg i framtiden.