Genrebild. Platsen och djuren på bilden har inget med texten att göra. Foto: TT

Mindre militarism på ridskolan

Publicerad

Mer pedagogik och mindre militarism, så har den svenska ridskolan förändrats de senaste 50 åren. Det visar forskning från Göteborgs universitet.

1968 tog ridfrämjandet över ridundervisningen i Sverige och undervisningen gick då från att ha varit militär till att bli civil. Men normerna från det militära levde kvar betydligt längre än så.

– Ridskolan har varit invaggad i normer och bara kört på, säger Gabriella Thorell som skrivit en avhandling i ämnet för Göteborgs universitet.

Tydligare kundtänk

Det var inte förrän ridskolorna stod inför sämre ekonomiska förutsättningar som ridskolan blev mindre militär. Eleverna stod inte längre på kö för att få starta och de senaste 20 åren har ridskolorna tvingats till ett tydligare kundtänk.

– De jag har intervjuat ser det som något väldigt positivt. Det stärker ridskolan och ger en bättre verksamhet, säger Gabriella Thorell.

Tidigare så har ridskolan karaktäriserats av ordning och reda. De normerna lever kvar i den moderna ridskolan men ridlärarna har blivit mindre auktoritära och undervisningen präglas mer av dialog och pedagogoik.

– Jag tror absolut att det kommer att påverka ridsporten positivt. Det blir duktiga ryttare med mycket kunskap i bagaget, säger Gabriella Thorell.

Nya kundgrupper

Nu har även nya kundgrupper växt fram. Den tidigare sjuårsgränsen suddas ut när fler treåringar startar med ridundervisning. Det har gett en undervisning som markant skiljer sig från de militära normerna. Undervisningen för barn ger kortare pass med mer lek.

– Förr har man utbildat barn på nästan samma sätt som vuxna, då var man tvungen att ha en viss åldersgräns. Men idag ser man att en efterfrågan på denna typ av verksamhet växer fram, säger Gabriella Thorell.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.