När det var som värst blev akuta ärenden liggande, berättar Irene Jansson. Foto: SVT/TT

Mölndal vände krisen inom socialtjänsten

Publicerad

På senare år har larmrapporterna om arbetssituationen för socialsekreterare duggat tätt. I Mölndal har en ny organisation lett till att sjukfrånvaron sänkts och att folk stannar kvar på sina tjänster.

2012 var socialtjänsten i Mölndal i kris. Antalet anmälningar om barn som for illa hade ökat dramatiskt, och personalen på utredarenheten för barn och unga gick på knäna för att hinna med.

– Vi hade inte personal nog att starta utredningar. Och då vet vi att bakom varje anmälan finns ett barn som inte får den hjälp man ska ha. Det var oerhört pressande för alla, säger Irene Jansson, verksamhetschef.

Ledningen insåg att nåt måste göras och ett stort förändringsarbete drog igång. Man började med att kartlägga den psykosociala arbetsmiljön. Sedan räknade man kriskostnader. Därefter uppvaktades politikerna, och alla kort las på bordet.

”Närmare till sin chef”

Resultatet blev att utredarenheten fick fler medarbetare. På fyra år har socialsekreterartjänsterna gått från tolv till nitton, och ytterligare två chefer har tillsatts.

Men personalbrist var inte det enda problemet, bedömde ledningen. Man började också fila på en ny organisation, med återhämtning i fokus.

Numera är personalen indelad i tre team, som turas om att under tvåveckors-perioder ta hand om de akuta anmälningarna. Det möjliggör fyra veckor då personalen kan arbeta med sina ärenden i lugn och ro.

– Man har också närmare till sin chef, i och med att vi har en chef i varje team. Det är egentligen inget märkvärdigt, men vi tror att det är en av anledningarna till framgången, säger Irene Jansson.

”Har blivit bättre”

Den nya organisationen har nu ett år på nacken. För Marlén Johansson som tidigare var tvungen att ta ledigt ibland för att hantera sin stress, har arbetssituationen blivit lugnare.

– Det har blivit bättre, men det har tagit tid. Framför allt är jag glad över det engagemang som finns i hela ledet, det är det som gör att jag är kvar på det här jobbet, säger Marlén Johansson. 

Även om systemet inte helt har satt sig så märks förändringen i minskade sjuktal – och också i att utredningar får en snabbare start. 

– De barn och familjer som söker hjälp hos oss får ärendet snabbt handlagt, och i och med det tänker vi också att rättssäkerheten har blivit mer tryggad, säger Irene Jansson.

Vilka råd vill du ge andra kommuner som är i samma sits som ni var?

– Jag tror att man måste kartlägga sin verksamhet. Sedan är det viktigt att förändringarna görs i samråd med medarbetarna, och att låta det ta tid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.