När SVT Nyheter Väst åker till Myrornas butik vid Järntorget i Göteborg står det en lastbil parkerad utanför.
På lastbilssidan står texten ”Älska återanvändning” med stora bokstäver. Men även om lastbilen gör reklam för miljömedveten återvinning är själva fordonet en miljöbov. Den når nämligen inte upp till Göteborgs stads miljökrav och får inte köra inom miljözonen.
– Det får du ta upp med cheferna, det är de som bestämmer. Vi har inga andra bilar. De är så gamla så vad ska man göra, säger en uppgiven chaufför som just håller på att packa ur varor.
Bryter mot regler dagligen
Secondhandkedjan Myrorna har vunnit flera priser för sitt miljöarbete, men samtidigt har de medvetet och konsekvent brutit mot Göteborgs stads miljöregler dagligen under flera års tid.
– När det gäller miljötänk är vi ändå ganska långt fram, hävdar Carina Kronqvist, nybliven logistik- och produktionschef för Myrorna.
Ann-Marie Ramnerö som är ansvarig för miljöfrågor på Trafikkontoret blir förvånad när SVT Nyheter Väst berättar om de otillåtna lastbilarna.
– Jag tycker det är jättetråkigt för Myrorna har ju i grunden ett så gott arbete och så bra uppsåt och då är det synd att de inte fullföljer det hela vägen ut, säger hon.
För luftens skull
Göteborg införde en miljözon i innerstan 1996 för att försöka höja luftkvaliteten.
Tanken var att minska utsläppet av kväveoxider och partiklar genom att stänga ute gamla och smutsiga lastbilar.
– Det är fortfarande så att, även om luften har blivit bättre, så är den inte tillräckligt bra. Vi är beroende av alla åtgärder som finns för att klara de gränsvärden som finns för luftkvalité, säger Ann-Marie Ramnerö.
De lastbilar som Myrorna kör med i miljözonen är av årsmodell 2004 och 2005. Motorerna är miljöklassade enligt Euro 3. Det betyder att de inte fått köra inom miljözonen de senaste två, tre åren.
– Alla gör prioriteringar i sin verksamhet och för oss handlar det många gånger om att prioritera mellan att investera pengar och att använda de medel och det överskott vi har till socialt arbete, säger Carina Kronqvist på Myrorna.
Ingen särbehandling
Myrorna är en ideell organisation som går bra. 2013 var vinsten 51 miljoner kronor. Vinsten går till Frälsningsarméns sociala arbete.
Men en del av pengarna återinvesteras. Men att Myrorna är en ideell organisation har ingen betydelse i sammanhanget menar Ann-Marie Ramnerö på Trafikkontoret, miljözonsreglerna ska följas av alla.
– Alltså lagen ger inget utrymme för att särbehandla Myrorna för den här regleringen har kommit till för hälsan hos göteborgarna; hos de som bor här arbetar här och besöker oss, menar Ann-Marie Ramnerö.
Av de 33 lastbilar som finns registrerade hos secondhandkedjan i Sverige är 15 så gamla att de inte fått köra i miljözonen på flera år.
Enbart i Göteborg
Åtta kommuner i Sverige har infört miljözoner i city, men enligt Myrorna är det bara i Göteborg som de kör med otillåtna fordon.
– I vissa fall så är det så att vi måste använda lite större kapacitet och då blir det dessvärre så på hämtningar som det handlar om, någon eller några gånger per dag, där vi använder fordon som inte håller måttet idag, förklarar Carina Kronqvist.
Den som bryter mot lagen riskerar 1.000 kronor i böter, en bot som chauffören åker på. Dessutom får fordonet inte ta sig ur miljözonen för egen maskin, utan måste bogseras bort på ägarens bekostnad.
Chaufförer oroliga
Det är polisen som ska se till att miljözonsreglerna efterlevs. SVT Nyheter Väst har varit i kontakt med chaufförer som upplever en stor oro över att de tvingas köra med de otillåtna fordonen i miljözon.
– Jag kan ju förstå att man upplever det och det är ju också en del i att vi naturligtvis vill byta ut de här fordonen, förklarar Carina Kronqvist.
Enligt Myrorna är planen att byta ut de gamla lastbilarna under året. Men lagöverträdelsen kan komma att få konsekvenser redan nu.
– De som jobbar med frågan löpande hos oss kommer att tipsa polisen om att vi har fått in det här, berättar Ann-Marie Ramnerö.