Enligt ttela har den nationella utvecklings- och reformkommissionen, NDRC, godkänt den licensansökan som lämnats in för att få tillverka elfordon i Kina, detta bekräftas av Nevs i Trollhättan.
– Det är en stor dag för oss och en viktig milstolpe för att vi ska kunna leverera på vår affärsplan. Nu kan de ingenjörer som jobbar med utveckling i Trollhättan tryggt jobba vidare, säger Ulrika Hultgren, pressansvarig vid NEVS i Trollhättan.
Flera företag sökt
Behandlingen av ärendet har dragit ut på tiden eftersom flera företag ansökt om att få tillverka elbilar i Kina. Först talades det om 20 nya licenser, sen tio stycken.
– Nu fick vi en av dem, det känns extra roligt eftersom vi var den enda tillverkaren med utländska intressen, säger Ulrika Hultgren till SVT.
Planen är nu att Nevs (National Electric Vehicle Sweden) nya fabrik i Tianjin ska vara i drift i slutet av 2017. Saab-efterföljaren Nevs har ett avtal med företaget Panda New Energy om att leverera sammanlagt 250 000 elfordon, fördelat på 150 000 bilar som ska bygga på den äldre Saab 9-3-modellen och 100 000 skåpbilar och minbussar som ska vara eldrivna. Trollhättans vinst i detta nya blir enligt Nevs att man främst kommer att tillverka underreden till de bilar som ska byggas i den nya Kinafabriken. Sen är det enligt Nevs tänkt att trollhättefabriken ska producera de fordon som ska säljas på Sverige- respektive europamarknaden.
– Vi har inte sagt nåt datum, men det kan bli nån gång 2019-2020, säger Ulrika Hultgren.