Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Nu prövas förarlösa lastbilar i Borås

Någon gång i framtiden kanske du ser dem. De förarlösa lastbilar som till och med sägs köra säkrare än människor. Men än är det långt kvar tills de är i kommersiellt bruk. Nu provas lastbilarna inom kort på riksväg 40 mellan Göteborg och Borås.

– Det här är ett pilotprojekt under tre år, säger Sophia Jonsson, näringslivsutvecklare till Borås Tidning. Det hela är tänkt att börja i april, men när lastbilarna ska rulla rent fysiskt på riksväg 40 är inte klart ännu.

Förutom Borås stad är Volvo och Chalmers partners i pilotprojektet som ännu inte fått något arbetsnamn.

Många projekt på gång

Även i andra delar av landet provar man självstyrande lastbilar, som till exempel i Bolidens gruva i Kristineberg, där Volvo Lastvagnar har ett eget projekt, men även Scania har testat autonoma lastbilar på en testbana utanför Södertälje.

I april förra året hade Volvo en visning av ett forskningprojekt där man provade lastbilar på en testbana utanför Åby i Mölndal. I första hand avsett för trafik i gruvor, där säkerheten är lättare att kontrollera. En stor fördel med självstyrande fordon är bränslebesparingar, lägre koldioxidutsläpp, men även det faktum att datorer enligt utvecklarna ska köra säkrare än människor, som förhoppningsvis kommer att innebära att det blir färre olyckor på vägarna i framtiden.

Tyngre fordon kan bli verklighet

En tanke är dessutom att kunna utveckla fordon med allt högre kapacitet, mot dagens dryga 25 meters längd och max 64 ton, till fordon på 32 meter och max 80 ton. En teknik som kallas HTC-transports, High Capacity Transport, som alltså i framtiden kan komma att bli helt förarlösa.

Till att börja med kommer dock alltid en chaufför åka med, om något oförutsett skulle hända, men tanken är att i framtiden ska fordonen med hjälp av sensorer och gps klara sig helt själva på vägarna. Efter de tre teståren är förhoppningen att tekniken ska fungera för kommersiell trafik.