Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se SVT:s reporter testa bromsarna på en elsparkcykel i klippet ovan. Foto: Lars Wiklund

Ny forskning från Chalmers: Högst olycksrisk på egen elsparkcykel

Uppdaterad
Publicerad

Olycksrisken är högst på en elsparkcykel som köpts för privat bruk. Det visar en färsk studie från Chalmers där man har jämfört flera olika fordon.

– Problemet just nu är att man klassificerar elsparkcyklar oberoende av deras prestanda, säger Marco Dozza, professor i fordonssäkerhet.

Chalmersforskaren Marco Dozza har tillsammans med sina kollegor jämfört tre fordon i en ny fältstudie: En större elsparkcykel av hyrvariant, en lätt elsparkcykel för privat bruk och en elcykel.

Testdeltagarna i studien upplevde stora skillnader på bromsprestandan. Båda elsparkcyklarna hade sämre bromsförmåga än elcykeln, och den större av elsparkcyklarna hade betydligt effektivare bromsar än den lättare.

Därför är hyrvarianten säkrare

Elsparkcyklar som finns att hyra har ofta större hjul och bättre fjädring. Dessutom är styrförmågan och bromssystemet vassare, något som gör hyrvarianterna säkrare.

– De kan bromsa mycket snabbare, och då blir det enklare att undvika en olycka, säger Marco Dozza.

Bör se över klassificeringen

Han tycker också det är problematiskt att man inte skiljer på olika typer av fordon.

– I Sverige är en elsparkcykel en cykel. Men till exempel i Norge är en elsparkcykel en moped. Och i Holland är en elsparkcykel ingenting för de är olagliga, säger Marco Dozza.

– Problemet just nu är att vi klassificerar elsparkcyklar och andra fordon oberoende av deras prestanda. Om vi gjorde det skulle man kunna kräva att de kan bromsa lika bra.

Det är också en kostnadsfråga då privatpersoner ofta vill köpa ett prisvärt, lätt och smidigt fordon som går att fälla ihop. Det kan leda till ökade risker vid en kritisk situation, enligt Dozza.

Så undviker du olyckor

Han understryker att det är viktigt att öva på att köra elsparkcykel innan man ger sig ut i trafiken. En tredjedel av olyckorna inträffar nämligen under första åkturen.

Enligt forskningen gör den som kör en mindre elsparkcykel bäst i att väja i stället för att bromsa för att undvika en olycka.

Trots att större elsparkcyklar är säkrare kan de orsaka värre olyckor än de mindre, just eftersom de är tyngre.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Philip Selin kraschade med en elsparkcykel i maj 2023 och fortfarande är han inte helt återställd efter olyckan. Foto: Privat/George Adam/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.