Olof Persson vid Volvo AB:s årstämma Foto: ADAM IHSE / TT

Volvochefen får sparken

Uppdaterad
Publicerad

Ägarna kräver högre lönsamhet. Då får Volvos vd Olof Persson sparken.

Ny toppchef blir drömkandidaten, Scania-vd:n Martin Lundstedt. Aktien stiger mot skyarna.

– Men Volvo är ett svårt bolag att styra, det blir ett tufft jobb, säger analytikern Mattias Eriksson.

Inte helt oväntat meddelar Volvostyrelsen att Olof Persson får avgå med omedelbar verkan.

– Olof (Persson) har lett Volvo genom kostnadsbesparingar med stor beslutsamhet . Nu går vi in i en ny fas. Man kan inte nå världsdominans bara genom besparingar, säger Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg vid en presskonferens.

– Nu vill vi fokusera på våra starka varumärken och produkter. Då behövs någon med en djupare kunskap om lastbilsmarknaden.

Har inte levererat

Det existerar ingen konflikt mellan styrelsen och Olof Persson, enligt Carl-Henric Svanberg. Men Persson har varit ifrågasatt och Martin Lundstedt har nämnts i spekulationerna som möjlig efterträdare.

– Det är inget nytt under solen att den verkställande direktör som inte lever upp till ägarnas förväntningar dels får kritik, dels så småningom får silkessnöret, säger Mikael Wickelgren, lektor i företagsekonomi vid högskolan i Skövde, som forskar om fordonsindustrin.

Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm som studerar fordonsindustri, påpekar att Olof Persson haft en mycket svår uppgift.

– Det är inte lätt att efter tio år av uppköp och tillväxt, där det köpts varumärken på lastbilssidan och anläggningsmaskinsidan, gå vidare till att börja skörda frukterna i form av synergier och kostnadsbesparingar. Samtidigt som ett antal ägare har pressat på ganska ordentligt och varit ute i media och ställt krav.

Drömkandidat

Martin Sköld är övertygad om att Volvo gjort en kanonrekrytering i Martin Lundstedt. Även Mattias Eriksson, aktieanalytiker på Nordea, lyfter fram Lundstedt:

– Det var förmodligen toppkandidaten.

På aktiemarknaden jublas det, kursen rusar över tio procent. Men Mattias Eriksson är inte övertygad om att Martin Lundstedt kommer att lyckas bättre än företrädarna. Volvo är en svårtstyrd, stor och snårig koncern.

– Det är ungefär som när fotbollstränaren får gå när laget går dåligt, fast det är ju inte säkert att det är tränarens fel, säger Volvoanalytikern.

Aktiespararna ser också positivt på bytet.

– Vi har efterfrågat någon typ av nystart. Man har lovat guld och gröna skogar i flera år, men Volvo har kört fast i leran och står och slirar, säger Albin Rännar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

Rännar tror att nya vd:n kommer nischa Volvo, som i dag är en spretig koncern, precis som Lundstedt gjorde med Scania.

Ökad lönsamhet

I samband med beskedet om ny vd redovisar Volvo sin delårsrapport för årets första kvartal, två dygn före tidigare angivet datum. Den kritiserade lönsamheten, mätt som rörelsemarginal, steg ironiskt nog kraftigt under kvartalet, bland annat hjälpt av positiva valutaeffekter. Rensat för engångskostnader, från 3,9 till 6,1 procent.

Vinsten före skatt landar på sex miljarder kronor, vilket var bättre än väntat och klart högre än vinsten på 1,7 miljarder kronor under första kvartalet i fjol. Försäljningen steg till 74,8 miljarder kronor, mot 64,6 miljarder ett år tidigare, medan orderingången på lastbilar lyfte med tre procent 56 770 stycken.

Antalet lastbilar som såldes under första kvartalet var ungefär lika många som under första kvartalet 2014, drygt 48 000.

Ökningen beror främst på förbättrad lönsamhet i Nordamerika, positiva effekter från effektiviseringsprogrammet och en positiv valutautveckling. Samtidigt som AB Volvo går starkt i Nordamerika har Sydamerika, framför allt Brasilien, försvagats ytterligare. I Europa är efterfrågan oförändrad.

Medan lastbilsverksamhetens lönsamhet ökar så fortsätter den svaga efterfrågan av maskinleveranser till Kina för Volvo CE. Sammantaget minskade antalet maskinleveranser med drygt 30 procent under kvartalet och försäljningen till den kinesiska marknaden låg på halva nivån jämfört med samma period förra året.

Även antalet leveranser av bussar minskade för första kvartalet, med 11 procent. Samtidigt har Volvo Penta förbättrat lönsamheten.

Volvos delår i siffror

Kvartal 1, 2015 Kvartal 1, 2014

Omsättning 74 788 65 646

Rörelseresultat 6 837 2 269

Resultat före skatt 5 967 1 727

Resultat efter skatt 4 236 1 141

Resultat per aktie 2:09 kronor 0:53 kronor

Siffror i miljoner kronor om ej annat anges.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.