Enligt uträkningar som Vänerregionens näringslivsråd har gjort skulle förändringen göra så att transportkostnaderna ökade med 20 procent. Foto: SVT

Nytt system hotar sjöfarten på Vänern

Publicerad

Sjöfartsverkets förslag på förändrat avgiftssystem hotar sjöfarten på Vänern och Göta älv – det anser både kommuner och näringslivet.

Den planerade avgiftshöjningen för lotsning kan enligt dem få företag att helt sluta att frakta med fartyg.

– Redan idag är vi på marginalen att det är kostnadseffektivt att transportera med fartyg. Så att det skulle innebära en väldigt stor flytt av gods till väg eller järnväg, säger Anders Källson, vice vd på Thunbolagen och ordförande i Vänerregionens näringslivsråd.

Han hör till dem som vänder sig mot det nya avgiftssystem som föreslagits av Sjöfartsverket.

– Det blir förödande både för regionen och även för miljön. Det kommer bli väldigt, väldigt många fler lastbilar ute på vägarna, säger han.

”Man har inte tänkt”

I det nya förslaget ingår att rabatterna på lotsavgiften kraftigt minskar för trafiken på Vänern och Göta Älv. Enligt uträkningar som Vänerregionens näringslivsråd har gjort skulle förändringen göra så att transportkostnaderna ökade med 20 procent. Tillräckligt mycket för att få företagen att söka nya transportvägar.

Det är en möjlig konsekvens som kommunerna runt Vänern anser att Sjöfartsverket missat att utreda.

– Man har inte tänkt hela vägen med konsekvenser, hur det skulle kunna bli. Man ser bara, känns det som, kronor och ören, säger Gunnar Lidell (M) ledamot Vänerkommuner i samverkan.

Syftet från Sjöfartsverkets sida är att få till ett enhetligt system som är mer transparent. Eftersom intäkterna finansierar deras verksamhet till 60 procent ska det också utformas så att det är mindre känsligt för konjunktursvängningar.

– Det är klart att det finns alltid en risk att godset går andra vägar, som fraktköpare är det ju den totala kostnaden som spelar roll. Men det är inte vår avsikt utan på Sjöfartsverket är vi pro-sjöfart, givetvis, säger Ove Eriksson, affärsområdeschef.

Beslut i juni

Men går inte förslaget emot det om konsekvensen skulle bli att företag väljer bort sjöfart?

– Ja, det kan man tycka om det skulle vara så men vi är inte klara riktigt än. Vi tittar på olika modeller nu, kanske kan se om vi kan göra på ett annat sätt när det gäller lotsavgifterna för de här sträckorna med långa lotsningar som det handlar om framförallt på Vänern. Och det resultatet är inte klart heller, utan det jobbar våra experter med.

Beslut ska vara fattat innan slutet av juni månad.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.