Nu tas nya tag för att förverkliga planerna på en bro mellan Orust och fastlandet. Foto: SVT

Orustbron får uppbackning – av kommunledningen

Publicerad

Trots både regeringslöfte och folkomröstning saknar fortfarande Orust en bro till fastlandet. Det vill kommunledningen se en ändring på. – Något alternativ finns inte, säger Kerstin Gadde (S), kommunalråd.

Sannolikt finns det Orustbor som väntat hela livet på en bro till fastlandet. Redan 1949 fattades ett regeringsbeslut om att en bro skulle byggas mellan Svanesund och Stenungsund. Men detta överklagades med följden att bron till Tjörn prioriterades, medan den andra fick vänta.

Nordvästsvenska initiativet

Sedan dess har inte mycket hänt. 1982 rapporterade Västnytt om att en delegation från Orust reste till Stockholm för att påminna om löftet. 1995 sökte kommunen samarbeta med Stenungsund, Tjörn och Lilla Edet för att få loss pengar för en ny väg – och en bro. 2002 hölls en folkomröstning i frågan, där 70 procent ville se en bro byggas.

Sedan några år tillbaka arbetar Stenungsund, Tjörn och Orust, STO-kommunerna, med vad de kallar för det Nordvästsvenska initiativet. Där är tillkomsten av en bro en av de viktigaste frågorna. Imorgon, onsdag, ska man ha ett första möte för hur man ska driva frågan framåt.

– Det som talar för det idag är att vi kan påpeka den samhällsnyttiga problematiken bättre. Det är stopp för trafiken nästan hela året om på Tjörnbron. Vi är en ö, så vi kan se vissa gånger då vi är helt avstängda från yttervärlden, säger Kerstin Gadde (S), kommunalråd.

Tjörnbron belastas

Tjörnbron är idag trafiktyngd. Förutom persontransporter till de båda öarna går tung trafik till och från hamnen Vallhamn på Tjörn. De många gånger tunga och breda transporterna gör att bron med jämna mellanrum måste stängas helt för trafik i ena riktningen.

– Det är helt ohållbart, dessutom ökar ju också turismen idag, säger Kerstin Gadde (S).

Kommunen har dessutom planer för 200 tomter på östra Orust. Något som kommer belasta bron, eller färjetrafiken från Svanesund, ytterligare.

Enligt en preliminär utredning skulle en bro mellan Svanesund och Kolhättan kosta uppemot 800 miljoner, men det är en första uppskattning och mer djupgående undersökningar behövs. Alternativet är en utökad färjetrafik. Om inte den utbyggnaden görs sparas en miljard kronor in där på 40 års sikt. Den kostnad som initialt skulle kunna landa på Orust kommun är för exempelvis förstudier, men där har man redan idag fått visst stöd från Västra Götalandsregionen.

Ny bro – enda alternativet

Nästa steg blir att tillsammans med Tjörn och Stenungsund få stöttning i frågan från de andra kommunerna i Fyrbodal respektive Göteborgsregionen.

– Vad är alternativet? Om det blir stopp på Tjörnbron så stoppar det hela näringslivet. Vad jag kan se så är en fastförbindelse mellan Orust och fastlandet det enda alternativet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.