Fult, dyrt och farligt. Så väljer Roland Mattsson (M), ordförande i tekniska utskottet i Sotenäs kommun, att sammanfatta konsekvensen av de tre senaste åren. Foto: SVT

Övergivna fartygen kostar miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Fyra nedgångna fiskebåtar har redan kostat Sotenäs skattebetalare 1,2 miljoner – och mer kommer det att bli. Skrotbåtar är ett återkommande, tidskrävande och dyrt problem i kustkommunerna.

Fult, dyrt och farligt. Så väljer Roland Mattsson (M), ordförande i tekniska utskottet i Sotenäs kommun, att sammanfatta konsekvensen av de tre senaste åren.

Just nu ligger tre mer eller mindre rostiga fartyg vid Guleskärskajen i Kungshamn, ett fjärde har destruerats efter att det sjönk i höstas. Två av de kvarvarande länspumpas dygnet runt för att inte sjunka. De utgör en skarp kontrast mot bakgrunden, det idylliska Smögen med alla sina hus på de Bohuslänska, röda klipporna.

– När det går från att vara en turistisk attraktion till något helt annat, det vill säga ett miljöproblem som dessutom kostar pengar. Ja, då är det klart att det är ett besvärligt problem, säger Roland Mattson (M)

”Frånsäger sig ansvaret”

De fyra skeppen har enligt fartygsregistret samma ägare, men han vill inte kännas vid dem. För kommunen har han visat upp ett köpekontrakt som säger att de blivit sålda till en person utomlands.

– Den personen kan man kalla för en målvakt. Den första ägaren frånsäger sig ansvaret och betalar inga räkningar och den nya ägaren har inte de ekonomiska resurserna, säger Roland Mattson (M).

Hittills har fartygen kostat kommunen 1,2 miljoner. Det handlar om pengar för utebliven hamnhyra, insatser från räddningstjänsten, bärgning och destruktion. Nu väntar även destruktion av de kvarvarande tre skeppen – en kostnad som kan bli på ytterligare dryga miljonen.

”Ägaren ska bära kostnaden”

Liknande problem har upplevts av flera Bohuslänska kommuner. Större skepp som bli liggande vid kaj och som förfaller. Enda utvägen för kommunen i de lägena där ägaren inte själv agerar är att koppla in Kronofogdemyndigheten som har rätt att beslagta båten.

– Primärt är det ju så att ägaren ska bära kostnaden för det. Men eftersom staten aldrig tar på sig kostnader så hamnar det på den andra parten, kommunen. Hittills har de inte varit billiga den här typen av förrättningar, säger Stefan Andersson, jurist på Kronofogdemyndigheten i Uddevalla.

Han vill inte säga att den här typen av problem är vanliga, men under hans 20 åriga yrkesliv har de återkommit med jämna mellanrum.

– Problemet är att skeppen det handlar om får ett negativt värde. Är de inte skötta förlorar försäljningsvärdet. Vi hade gärna sålt dem. Det hade löst problemet med att få iväg dem och sparat stora kostnader för Sotenäs i det här fallet, säger Stefan Andersson.

”Det är ohållbart”

I Sotenäs kommun gör man sig nu redo för att bita i det sura äpplet och betala än en gång. Men sedan vill man se en förändring. De vill se en möjlighet för kommunen att agera tidigare när det ligger en oönskad båt vid hamnen. I nuläget kan de i princip starta den processen först när det gått så långt att det uppstått skulder, eller fartyget är en miljöfara och därefter väntar långa handläggningstider när Kronofogdemyndigheten ska spåra ägaren, medan fartygen fortsätter att kosta dem pengar.

– Jag hoppas ju på något vis att frågan ska lösa sig, för det är ohållbart. Och det är inte bara för oss, utan det är flera kommuner som brottas med samma problem, säger Roland Mattson (M).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.