Phonefamilys vd tillbakavisar kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Det massiva missnöjet bland kunderna har slagit hårt mot företaget. För bara ett par veckor sedan fick Phonefamily se sina avtal med Telia, Tele 2 och Comviq uppsagda, just på grund av alla missnöjda kunder.

Phonefamily är börsnoterat och har butiker runt om i hela landet. I Västsverige finns de i Trollhättan, Göteborg och Halmstad.

– Vi har tagit till oss av den här kritiken och vi har genomfört väldigt mycket det senaste året och speciellt på sistone, som vi är övertygade om kommer att ändra den här situationen och det kommer vi verkligen att jobba för tills vi är i mål, säger Phonefamilys vd Jon Hjertenstein.

När jag läser intervjuer med dig från förra hösten så säger du ungefär samma sak?

– Det tar jag ju på mig personligen. Jag tycker att vi har misslyckats med det arbetet och det är därför som vi har intensifierat det nu och tagit nya ytterligare åtgärder, som jag tror verkligen kommer förändra situationen.

Var fjärde säljare uppsagd

Under det senaste året uppger Phonefamily att man gjort sig av med 27 av 110 säljare enbart på grund av hur de bemött kunder. Nästan var fjärde säljare alltså. Men än så länge märks inte någon ökad kundnöjdhet hos vare sig Konsument Göteborg, eller Konsument Halland.

Konsumentrådgivaren Dragan Kotarac på Konsument Halmstad berättar att klagomålen oftast kommer från svagare konsumenter.

– Det är ofta personer som inte varit i Sverige särskilt länge, kanske några månader eller något år, säger han.

Men vd Jon Hjertenstein, själv från Halmstad, vill inte kännas vid den här bilden:

– Alltså vi kan ju inte göra bedömningen när vi säljer till en kund om de är förmögna att köpa eller inte...

Men är det så att era säljare har fokuserat på svagare konsumenter?

– Nej, det är det absolut inte.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.