För lastbilschaufförer som vill köra utan att vila, finns en uppsjö av olika knep. Det enklaste sättet är att använda sig av flera förarkort. Då kan man köra natten igenom, berättar Thomas Morell, sakkunnig yrkestrafik vid Sveriges Åkeriföretag.
– Man sätter in ett nytt förarkort och fortsätter köra. Då ser det bra ut när polisen stoppar en, säger Thomas Morell.
Det andra sättet är att med hjälp av olika sorters teknik lura färdskrivaren – den anordning i tunga lastbilar som registrerar fordonets hastighet och anger när föraren ska köra och vila.
– Färdskrivaren får signaler om att fordonet rör sig. Om man stör ut de signalerna kan man åka långa sträckor och det ser ändå ut som fordonet har stått still.
Konsekvenserna enorma
Enligt lag måste man vila efter en viss tid vid ratten för att inte bli en fara i trafiken för sig själv och andra. Trötta förare är farliga förare, menar trafikpolisen Nils-Åke Bergström.
– Fusket går ut på att köra utan begränsning och det är väldigt farligt. Sekunden du nickar till kan vara ödesdiger. Trötta förare i tunga fordon är inget man vill möta i trafiken. Konsekvenserna blir enorma när man kolliderar med ett tungt fordon, säger Nils-Åke Bergström.
Läs också: Flera lastbilschaufförer stoppade av tullen i Hån
Nya sätt att manipulera färdskrivaren uppfinns hela tiden och den stora utmaningen för polisen är att upptäcka det – och det är allt annat än enkelt eftersom fusket blir allt mer tekniskt förfinat.
Norska tullen upptäckte manipulation
I dagarna upptäckte norska tullen i Svinesund att en givare till färdskrivaren som registrerar fordonsrörelse, inte bar spår av att ha blivit manipulerad. Trots det lyckades man upptäcka att det hade fuskats.
Ett fall upptäcktes också i norra Sverige förra året som ledde till att ett åkeriföretag fick böta 150.000 kronor, enligt lastbilstidningen Proffs. Men det är väldigt få fall som upptäcks, menar Thomas Morell.
– På vägarna rullar nu ett stort antal fordon med manipulerade färdskrivare. Norrmännen har upptäckt detta, även danskarna. Det är högst sannolikt likadant i Sverige, men det märks inte för vi har för få trafikpoliser, säger Thomas Morell.