Den regionala tågtrafiken riskerar att haverera om inte investeringarna ökar, det menar företrädare för Västra Götalandsregionen som gått igenom det framtida investeringsbehovet.
SVT kunde i går avslöja stora brister i skicket på hela det svenska järnvägsnätet. Broar som inte bär, räls som spricker och växlar som går sönder.
Läs också: Här är de 69 drabbade sträckorna
Nu går Västra Götalandsregionen ut och visar på det västsvenska investeringsglappet. För trots att regeringen presenterade en kraftigt förhöjd underhållsbudget för järnvägstrafiken för 2017 är regionrådet Birgitta Losman långifrån nöjd.
– Det är investeringarna som måste öka rejält, vi behöver 6 miljarder från staten för att finansiera den politiskt beslutade målbilden till 2035 i regionen.
Reparerar banan efter varje godståg
Hon pekar på det faktum att Västsverige är landets stora industriregion med allt vad det innebär för säkra och miljövänliga transporter.
– Ta Viskadalsbanan som exempel, där måste man i princip gå ut och reparera banan efter varje godståg som passerat, säger Birgitta Losman (MP), ordförande i regionutvecklingsnämnden.
Kan tvingas avveckla järnvägssträckor
I en intern skrivelse påpekar regionen att det är just de regionala järnvägarna som drabbas hårdast när inte pengarna räcker till. Det är, skriver man i nämnda skrivelse, ”en tidsfråga innan tågtrafiken måste avvecklas på en tredjedel av järnvägsnätet”.
Här nämner man förutom Viskadalsbanan även Kinnekulle-, Älvsborgs-, och Norra Bohusbanan. Längs dessa linjer bor nära en tredjedel av regionens befolkning.
– Jag är väldigt bekymrad, dessa människor betalar skatt, då ska de få en rimlig andel av statens utgifter. Det får de inte idag, säger Birgitta Losman (MP).
Läs också: Framtiden oviss för Kinnekullebanan
Om detta läge inte förändras snart är Birgitta Losman rädd att läget är akut om bara några år.
– Det går inte ihop.