– Vi har problemet att vi inte kan få med oss vattenskotrarna på våra större räddningsbåtar, men vi vill ändå gärna ha med dem ut. Dessutom är det ofta för jobbigt att köra dem hela vägen i hårt väder, säger Fredrik Falkman på Sjöräddningssällskapet.
För att komma åt problemet inledde Sjöräddningssällskapet, för två och ett halvt år sedan, ett samarbete med Chalmers, för att ta fram självkörande vattenskotrar.
Ett tjugotal studenter inblandade
Med sina låga, breda kanter är Sjöräddningssällskapets vattenskotrar utmärkta för att rädda människor upp ur vattnet, och de är lätta att manövrera i en räddningssituation.
Just nu håller Chalmersstudenterna Björn Hallhagen och Eric Persson på att utveckla en metod som får skotrarna att på egen hand följa räddningsbåten. De gör det som ett examensarbete inom automation och mekanik, och ett tjugotal studenter har de senaste åren arbetat med olika steg i lösningen.
– Vi har försett vattenskotern med sensorer så att den ska kunna se ledarbåten. Eftersom det inte sitter någon förare på så måste den kunna se själv, säger Björn Hallhagen.
I drift inom två år
En av utmaningarna har varit att det inte går att förutse hur vattnet kommer röra sig, till skillnad från om de hade gjort samma lösning men med bilar på en väg.
Vågorna varierar beroende på väderlek och för att kunna avgöra sin position i jämförelse med ledarbåten sitter det sensorer runt om på hela skotern.
Inom två år hoppas Chalmers och Sjöräddningssällskapet att de självkörande skotrarna är i drift.
De skotrar vi har idag används mest i närområdet till stationen. Får vi det här systemet att fungera kan vi använda dem i hela sjöräddningsområdet, säger Fredrik Falkman.