– Fortsätter vattennivåerna att sjunka kommer vi inte att kunna använda hamnen i Otterbäcken. Lönsamheten blir helt enkelt för dålig, säger Jens Bäckström, befraktare vid rederiet Thunbolagen i Lidköping.
Thunbolaget lastar gods en till två gånger i veckan från Otterbäcken. Vilket innebär att rederiet förlorar runt 50.000 kronor per vecka i inkomst. Fortsätter det fina vädret handlar det totalt om ett inkomstbortfall på en miljon kronor.
Lastar 10 ton mindre
Totalt har Vänern sjunkit 33 centimeter sen i somras.
För lastfartygen i Otterbäcken där hamnen slammat igen och väntar på att få muddras innebär det att fartygen tvingas lasta 10 ton mindre för varje centimeter Vänern sjunker.
Hittills har det inneburit 30 cm lägre nivå vid Otterbäckens hamn.
Detta motsvarar cirka 300 ton i minskad last per båt hos Thunbolagen. Vilket kan jämföras med ungefär åtta fullastade lastbilar med släp.
– Den förlorade inkomsten kan vi inte ta igen på något annat sätt, säger Jens Bäckström.
Muddring kan lösa problemet
Enligt länsstyrelsen krävs det att vattennivåerna i Vänern sjunker ytterligare en till två decimeter för att sjöfarten ska nå en kritisk situation. Samtidigt tappar Vattenfall fortsatt normal vattenmängd ur Vänern vid kraftstationen i Trollhättan.
– Vi jobbar för att hitta andra vägar med exempelvis muddring i Otterbäcken på lång sikt. Men på kort sikt kan vi inte göra mer än att vänta på att det kommer regn så att Vänerns vattennivå stiger igen, säger Jens Bäckström.