Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Både vi och MSB propagerar för att använda en annan teknik” – hör Björn Skoglund berätta mer om VMA-hanteringen i klippet. Foto: SVT, privat

SOS Alarm om hanteringen av VMA efter branden på Oceana: Undersöker snabbare process

Uppdaterad
Publicerad

Det tog nära en timme för VMA-varningen att gå ut om Oceanabranden efter larmet. Och hos mobiloperatörerna finns ett kapacitetstak – som gör att sms står på kö.

– Vi tittar ihop med Sveriges Radio just nu hur vi ska kunna göra en snabbare process, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.

Det är SOS Alarm som är nationell kontaktpunkt för VMA. Dit ringer räddningstjänsten klockan 10.46 med begäran om att skicka ut ett VMA om Oceanabranden.

Efter att SOS kontrollerat personens behörighet och bedömt att ett VMA är befogat kopplar de in Sveriges Radio i ett trepartssamtal.

Brand vid Lisebergs badhus Oceana

Meddelandet formuleras sedan av SR och ska skickas tillbaka till SOS Alarm. Men då går något fel.

– Det ska komma ett mejl till oss med texten, det kom inte som det skulle, då fick man göra en backup-rutin hos SR för att vi skulle få det. Då blev det en fördröjning på några minuter, säger Björn Skoglund.

Hur ser du på det?

– Det går ju ändå ut i Sveriges Radio så jag ser inte att det var något större problem med det. Det går ut som sms klockan 11.02, säger Björn Skoglund.

SOS Alarm vill använda cell broadcast-teknik

Mobilnäten har också ett kapacitetstak vad gäller sms, vilket gör att SOS Alarm förespråkar en annan teknik, så kallad cell broadcast. Den tekniken möjliggör samtidig sändning av massmeddelanden till många mottagare, utan att överbelasta mobilnäten.

Björn Skoglund berättar också att det finns ett akutsystem som kan användas vid vissa tunga industrier.

– Där har vi en mycket snabbare förberedd kedja. Då är det ett fast objekt, där vi vet att händer det något här då behöver det gå ut väldigt snabbt. Det kan vara en industri som ligger nära bostäder, händer det något där så får det stora konsekvenser.

I sådana fall kan företaget själv skicka ut VMA inom en eller två minuter, eftersom de redan i förväg har det mandatet från räddningsledaren,

– Då vet vi redan att de är behöriga och vi har förberedda meddelanden och vi vet vilka kanaler vi ska använda, säger Björn Skoglund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Brand vid Lisebergs badhus Oceana

Mer i ämnet