– Vårt fokus är att skapa ett kluster för fordonsutveckling, dels laboratorier och testbanor och dels kombinera det med andra verksamheter med anknytning till fordonsutveckling, säger Ola Serneke, VD Serneke Group.
Från och med i dag äger Serneke group Säve flygplats och framtidsplanerna rymmer ett centrum för motorverksamhet, flygmuseum och äventyrsbad, men även ytor för deponering av schaktmassor. Minst 175 miljoner kostar köpet, vilket säljarna Swedavia är nöjda med. I den kalkyl som finns talar man om att över 200 nya arbetstillfällen kan skapas här.
Flygplatsen räknas som riksintresse av Trafikverket, vilket innebär att banlängden inte kan kortas utan att Länsstyrelsen ger sitt tillstånd.
– Det är en fördel för oss att det är riksintresse, för vi vill ju ha kvar flygplatsen, men däremot att det ska finnas underlag för flygplatsen. Framförallt är det allmänflyget och 112-verksamheten som vi inriktar oss på, och det är flygplatsområdet som gäller den delen, det vill ju inte vi ändra på, säger Ola Serneke, VD Serneke Group.
Inga planer på lågprisflyg
Den verksamhet som pågår nu – polisflyget, Sjöfartsverket, räddninghelikoptrar och allmänflyget – kommer att vara kvar åtminstone så länge avtalen gäller. För polisen, tilll exempel, innebär det fram till 2031. Det finns i nuläget inga planer på att återuppta kommersiellt lågprisflyg.
Beslutet att lägga ner Göteborg City Airport, på Hisingen, kom i januari i fjol efter en tid av problem med bristande bärighet i asfalten. Swedavia valde att köpa ut Volvos och Göteborgs stads andelar i anläggningen, successivt lägga ner, och istället lägga krutet på Landvetter.