Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Trängselskatten – regeringen behåller intäkterna

Regeringen har beordrat Trafikverket att låna av Riksgäldskontoret för att bekosta investeringar i det Västsvenska paketet.

Regeringen har oväntat beslutat att låta intäkterna från trängselskatten i Göteborg gå rakt in i statsbudgeten.

Att pengarna går till regeringens budget kan vara ett brott mot det avtal som finns och nu hotar Göteborgs kommun med en juridisk process.

– Vi har ju ett avtal om hela Västsvenska paketet där trängselskatten ingår. Då tycker vi att man från regeringens och trafikverkets sida pratar med avtalsparterna och informerar. Om det är brott mot det ingånga avtalet vet inte vi, men vi har bett vår stadsjurist att undersöka saken, säger Johan Nyhus, (S) kommunalråd i Göteborg.

Håller staten på att blåsa Göteborg och övriga Västsverige på de pengar som tas in via trängselskatten? Frågan är befogad sedan regeringen beordrat Trafikverket att låna av Riksgäldskontoret till förmånlig ränta för att bekosta 2016 års investeringar i det Västsvenska paketet, detta istället för att som det var tänkt använda pengarna från inbetalda trängselskatter.

– Det är oansvarigt, staten tar pengarna och sticker, säger Martin Wannholt (-), kommunalråd i opposition.

De stora satsningarna på infrastrukturen i Göteborg ska till viss del finansieras via trängselskatten. Det garanterar det avtal staten ingick för flera år sedan med Göteborgs stad, kommunerna runt Göteborg och regionerna i Västra Götaland och Halland. När trängselskatten infördes för tre år sedan sa västsvenska politiker att det inte fanns någon som helst risk för att staten i en framtid skulle använda intäkterna till andra saker än det Västsvenska paketet.

Budgetteknisk lösning

Men infrastrukturminister Anna Johansson (S) säger att det hela rör sig om en budgetteknisk lösning som inte ska påverka satsningarna.

– Under 2015 hade staten kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med. En sådan åtgärd var att istället för att staten tar upp lån gällande trängselskatterna så fick Trafikverket göra det, säger hon.

Blir det dyrare för de som lokalt och regionalt är med och finansierar det Västsvenska paketet?

– Lite för tidigt att säga. Vi kalkylerar med nuvarande ränta så effekterna lär bli väldigt väldigt små.

Vad säger du till dem som säger att staten blåser Göteborg på intäkterna från trängselskatten?

– Helt fel, utbyggnaden pågår som planerat. Statens åtaganden ligger fast, några allvarliga konsekvenser kommer inte drabba pågående eller kommande investeringar.

Trots allt tänker kommunen utreda om det rör sig om ett avtalsbrott.

– Enligt Trafikverket så har det här ingen påverkan på avtalet.

Är det bara under 2016 detta ska gälla eller är det en lösning som kommit för att stanna?

– Det här är inte istället för att använda trängselskatter, staten finansierar ju sin del. Istället för att staten lånar hos riksgälden gör Trafikverket det. Trafikverket är en del av staten men när de lånar uppstår ingen kostnad som bokförs på staten vilket i sin tur minskar risken för att statsbudgeten ska slå i utgiftstaket för 2016. Vilken budgetteknisk lösning som ska användas framöver efter i år har vi inte diskuterat, säger Anna Johansson (S).

Fakta: Västsvenska paketet

Visa

Satsningarna på bl.a ny Hisingsbro, Marieholmstunneln och Västlänken beräknas kosta 34 miljarder kronor (2009 års prisnivå) att genomföra.
Staten står för hälften av kostnaden och medfinansiering sker lokalt och regionalt. För Västsvenska paketets del innebär det att staten står för 17 miljarder kronor. För resten står trängselskatten (14 miljarder), Göteborgs stad (1,25 miljarder), Västra Götalandsregionen och Region Halland (1 miljard).

källa: Trafikverket