Arkivbild från Skellefteå kraft arena. Hemmaklacken under matchen mellan Skellefteå AIK och Djurgården. Foto: TT

Attacken mot AIK: ”Det är kommunal dopning”

Uppdaterad
Publicerad

Skellefteå AIK får skarp kritik av representanter för Djurgården. Det är lagets sponsringsavtal med Skellefteå kraft som föranlett att laget anklagas för kommunal dopning.

Det är Sportbladet som har granskat hur mycket stöd klubblagen i Svenska hockeyligan får av sina hemkommuner. I genomgången konstaterar tidningen att Skellefteå AIK får i särklass störst stöd från kommunen. Man har också räknat in sponsorsavtalet med Skellefteå kraft, eftersom det är ett kommunägt bolag. Men det tycker Skellefteå AIK:s ordförande Pär Nordlund är att jämföra äpplen och päron:

– Det här handlar inte om att kommunen gått in och betalat för oss utan att ett företag har valt att sponsra oss. Skellefteå kraft har själva räknat ut hur mycket de tjänat på sponsringsavtalet och det är 19 miljoner. Det betyder att vi har varit för dåliga på att ta betalt av dem, säger Pär Nordlund.

Djurgårdens VD upprörd

I Sportbladets granskning kommer också representanter för storstadslagen till tals. Bland annat Stockholmslaget Djurgårdens vice VD KG Stoppel:

– Det är kommunal dopning så det bara dånar om det. Och det blir en ohälsosam miljö, för helt plötsligt är det inte marknadskrafter som styr, det är något annat. Och det tror jag är en orsak till varför det ser ut som det gör hos många klubbar; man tar inte det ekonomiska ansvaret fullt ut, säger KG Stoppel till Sportbladet.

– Ska man skratta eller gråta? Det är ett patetiskt uttalande, säger Skellefteå AIK:s ordförande till SVT och fortsätter:

– Vi har resekostnader på 6 miljoner per år, men inte gnäller vi för det. I vårt område finns betydligt färre potentiella sponsorer och de har en helt annan hävstång för att få in rejält med publik i och med större befolkningstäthet och större arenor, säger Pär Nordlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.