Foto: SVT

Digital undervisning – ett ökande fenomen

Uppdaterad
Publicerad

Videoundervisning, alltså föreläsningar som man tittar på digitalt istället för på skolan, har blivit allt vanligare på Umeå universitet. Det är en undervisningsform med både fördelar och nackdelar.

Hos en del av studenterna finns en viss misstro till sättet att undervisas genom förinspelade föreläsningar.

– Det blir svårare att lära sig då. Man kan inte få respons från läraren om man vill fråga något, säger civilekonomstudenten Daniel Vikström, som föredrar de gamla hederliga föreläsningarna.

– Jag koncentrerar mig nog bättre för vanliga föreläsningar, men med de förinspelade kan man ju lägga upp det lite som man själv vill, ta pauser eller titta igen, säger Linnea Forssell som går medie- och kommunikationsprogrammet.

”Ett bra komplement”

Från studentkårens sida är man mest positiv till videoundervisning.

– Det har blivit vanligare, och vi ser det som ett bra komplement till den ordinarie undervisningen, säger kårens vice ordförande, Jonas Nordström, och fortsätter:

– Men vi ser också vissa problem med det, eftersom vi ser ett värde i den undervisningen som är förlagd till universitetet.

Främst för studenterna

Hur undervisningen ser ut, det bestämmer varje enskild lärare.

Använder man sig av videoföreläsningar för lärarnas eller studenternas skull?

– Det finns nog en effekt för båda, men det är nog främst för studenternas skull. Det handlar om tillgänglighet, att en föreläsning ska fara tillgänglig för fler än de som är på plats, säger Katarina Winka, föreståndare för Universitetspedagogik och lärandestöd vid Umeå universitet.

Hon berättar att förinspelad material inte sparar särskilt mycket tid för läraren – eftersom det ändå ska göras.

– Det som man eventuellt kan spara tid på, är att man slipper frågor från de som inte var på föreläsningen, eftersom det redan finns tillgängligt för alla.

Går det mer och mer mot att man inte behöver ses fysiskt, utan att plugget sker mer digitalt?

– Det hävdas det i vissa sammanhang, men behovet att ses tror jag inte kommer att minska, även om de digitala möjligheterna har ökat, säger Katarina Winka.

Vanligt med inspelade lärare

Enligt henne är den vanligaste varianten, när det kommer till videoundervisning, att läraren spelar in sin Powerpoint-presentation, och lägger in sin röst.

– En annan variant är att man filmar läraren också, och klipper mellan. Eller så har man en kombination där läraren är inklippt hela tiden, i hörnet, avslutar hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.