Eila Nilsson ser risker med att höja priset för de som behöver färdtjänst. Foto: SVT

Dyrare färdtjänst slår mot redan utsatta

Uppdaterad
Publicerad

Nu kommer kritik mot Skellefteå kommuns höjning av priset för de som åker färdtjänst. Kommunen anser att höjningen var nödvändig eftersom antalet resor ökat dramatiskt. Men det är de som har det sämst ställt som drabbas.

Att åka färdtjänst i Skellefteå har blivit sju kronor dyrare per resa. Det låter kanske inte som mycket. Men för den som har det skralt och är beroende av färdtjänsten för att få livet att fungera är det kännbart.

– Personer med funktionsnedsättning som saknar arbete får det tufft, med den låga inkomsten är det stora pengar, säger Eila Nilsson på Synskadades Riksförbund.

Läs mer: Första höjningen på åtta år

Vill minska resandet

Mellan åren 2012 och 205 ökade antalet färdtjänstresor med 25.000. Ändå har att obetydligt färre personer blivit beviljade färdtjänst.

För att minska resandet höjer kommunen taxan. Trots att socialkontorets egen utredning visar att svaga grupper kan drabbas.

– Vi såg ingen annan utväg än den här lilla höjningen. Även om folk kommer sig ut mindre i samhället, säger Socialnämndens ordförande Kenneth Fahlesson (S).

Erbjuds gratis buss istället

Höjningen gör det möjligt för kommunen att under ett år till försöka styra över resorna till gratis lokala bussresor. Än så länge har det misslyckats.

– Många blev skrämda, tidigare sades det att om man kunde åka buss beviljades man inte färdtjänst, säger Eila Nilsson.

– Jag tycker ändå att vi varit duktiga på att informera. Men tydligen inte tillräckligt. Nu har vi ett år på oss att fixa till det, säger Kenneth Fahlesson.

Eila Nilsson oroar sig över att människor kommer att bli isolerade.

– Att de inte vågar åka annat än för att handla och göra det som behövs för att överleva. Det kan ge förödande konsekvenser på hälsan och för personers sociala liv.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.