Efter Ikea – så gick det för konkurrenterna

Uppdaterad
Publicerad

Många handlare och butiker trodde att de skulle tappa kunder när Ikea öppnade i Umeå. Men effekterna har istället gjort många förvånade.

Lycksele är en av de orter där det funnits en oro över att det nya shoppingcentret i Umeå skulle dra till sig alla köpsugna kunder. Men två månader senare kan de konstatera att det inte blev så.

– Vi är fortfarande förvånade! Åtminstone dom butiker jag har pratat med är förvånade, för omsättningsmässigt har vi inte tappat, säger Åke Karlsson som är ordförande för Lycksele handel.

Varför blev det inget tapp?

– Jag vet inte, det är möjligt att det kommer, säger Åke Karlsson.

Kampanj i Skellefteå

Det har fortfarande gått rätt kort tid och det blir först om ett år som man kan se mer långsiktiga effekter. Men även i Skellefteå är man positivt överraskade. Här drog handlarna och kommunen igång en kampanj för att locka folk att handla lokalt och man har inte kunnat se något tapp av kunder.

– Just Ikea har ju funnits tillgängligt både i Sundsvall, Haparanda och på internet tidigare. Sen kan det ju också vara en skräck att åka till Ikea just nu i och med att det kan vara mycket folk där och man avvaktar lite grann, säger Julia Hjelm som är centrumutvecklare för Visit Skellefteå.

Nya ansikten i möbelaffärerna

I Umeå har vissa handlare märkt av att det är något färre besökare, andra menar att folk handlar som vanligt. Inte ens möbelhandlarna verkar sura över det nya shoppingscentret, det enda de har märkt är lite nya ansikten i butiken.

– Det folk inte hittar på Ikea letar dom hos oss. Vi hade förberett oss på ett ordentligt tapp, men det har vi inte sett än, säger Johan Gothnell på EM Möbler, som tror att den nya etableringen gett ett ökat inredningsintresse.

Hotellen i Umeå märker av fler shoppingkunder och ett hotell har ökat beläggningen med över 20 procent.

– Vi märker av att det är positiva gäster som är här och handlar, man ser att dom kommer med påsar och fyller bilarna. Så jag tror bara det är positivt, säger Anna Gemrud Mörner som är hotelldirektör för U & me och Stora hotellet.

Märks i Birsta

Men söderut, på shoppingcentret i Birsta utanför Sundsvall, där har besökarna minskat med fyra procent. Exakt vad det beror på, det vet man inte. Men i stället för att försöka locka tillbaka västerbottningarna dit, så satsar man nu mer på kunderna från Västernorrland, Jämtland och Härjedalen.

– Vi kommer inte att konkurrera, utan Avion och Birsta kommer att samarbeta i framtiden. Det är bra för både kunderna och oss själva, säger Anna-Lena Wessén som är centrumchef på Birsta City.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.