Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Fulladdad på tre minuter

En elbuss som laddas på tre minuter och som har körtid på över en timme har tagits fram hos ett företag i Holmsund. Och nu köper det kommunala bussbolaget i Umeå åtta stycken bussar av den här typen.

Energin kommer från elmotorer som sitter på fyra av hjulen och den är helt tyst.

– Det finns flera saker som är världsunika med den här bussen. Framförallt ultrasnabbladdningen som gör att man vid varje ändstation kan ladda bussen på tre minuter samtidigt som chauffören tar rast. Sen går det att köra upp till en timme. Det innebär att man förlorar ingen tid på att ladda bussen så den kan gå dygnet runt under hela året, säger Jonas Hansson, som är vd för Hybricon Bus Systems i Holmsund.

Stort intresse

Ett antal kapitalstarka investerare från både Umeå och Skellefteå har satsat i företaget som i dagarna visar upp en plan för tillverkning av bussarna i stor skala.

Redan har kunder från hela världen visat stort intresse och Umeå kommun köper nu åtta av elbussarna. De ska trafikera bland annat linjen mellan Carlshöjd och Röbäck, men det finns planer på att köpa många fler.

– Vi klarar inte miljön och har ett överskridande av miljökvalitetsnormerna. Det gör att vi måste få rena bussar och dessutom vill staden växa i centrala områden och då måste vi också ha tysta bussar. Det är där som elbussarna kommer in, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef vid Umeå kommun.

Laddad på tre minuter

Vid ändstationen ute på Röbäck visas hur den snabba laddningen går till. Ett laddningsdon sänks ner från en ställning mot kontakterna som sitter på bussens tak. Det tar tre minuter, och elströmmen räcker för körning i en timme.

Bussen som alltså är fyrhjulsdriven har inga växellådor eller kardanaxlar. Det gör att energin går direkt ut på drivhjulen.

Dyrare än vanlig buss

Bussen är nästan dubbelt så dyr som en vanlig dieselbuss, cirka 7,5 miljoner kronor. Men tillverkarna pekar framförallt på miljövinsten kring elbussen.

– Vi känner att vi gör en insats för miljön och vi löser också en massa problem kring förtätningen i städerna så det här känns som framtiden, säger Jonas Hansson.