Tomt på fordon har det varit vid nya tankstationen för miljöbränslen för miljöbränslen i Skellefteå i månader. Det är ingen som tankat.
Trasig kortmaskin
Anledningen bakom det är enkel. Där går bara betala med kort – och kortmaskinen vägrade fungera.
– Det har varit en väldig kamp. Gaspumpen och kortterminalen var inte kompisar. Vi har slarvat bort ett antal månader och den som mår mest illa av det är vi eftersom det är en jätteinvestering, säger Skelleftebränslens vd Per-Erik Jakobsson.
Miljöbränslen på mindre orter
Hans företag har gjort sig kända i Västerbotten för att ordna drivmedel på orter som de stora bränslejättarna lämnat.
Det här är den största tankstation de byggt. Här tankas det bara med miljöbränslen som biogas och med några kanske ovana bränslesorter för många: MK1, MK1-30 och inte minst HVO – en diesel gjord helt på finskt slaktavfall.
– Diesel görs också idag av alger, träd och en massa andra produkter. Det är otroligt spännande.
Nu ska den fungera
Han säger beskriver stationsbygget som en lärprocess. Den är byggd så att det enkelt ska gå att byta till det bränsle som efterfrågas och nu ska den fungera.
– Det går att tanka och vi fick tillstånd efter besiktning för en och en halv vecka sedan.
Snart blir det en officiell invigning.
– Klart vi ska ha det. Med buller och bång, avslutar Skelleftebränslens vd Per-Erik Jakobsson.