Patienter ska få en telefontid hos sin hälsocentral samma dag som man kontaktar den, men i dagsläget är det inte alla hälsocentraler i Umeå som lyckas med det uppdraget. Det medför att vissa, utöver att ringa sin hälsocentral, även kontaktar regionen digitalt via 1177 och vänder sig till nätläkare. Det gör tillgängligheten till vården ännu sämre.
– När folk ringer och inte får något svar söker de vård på annat sätt och då blir flera ärenden påbörjade samtidigt. Det ökar vårt administrativa arbete eftersom att varje kontakt ska hanteras och det riskerar att öka kötiderna för alla, säger Karl-Gustav Forsberg.
Hans uppmaning är att man ska använda sig av en kontaktväg i taget.
– Om det är slut på telefontider ska man självklart försöka nå vården på ett annat sätt – men har man fått en kontakt så ska man hålla sig till det.
Ska samköra kontaktvägarna
Regionen arbetar nu för att patienternas kontakter med primärvården ska samköras, oavsett om det handlar om telefonsamtal eller digitala kontakter.
– Om vi har en väg in är det lättare att styra våra flöden på ett mer effektivt sätt.