”Många kanske är lite otåliga”, säger Karl-Gustav Forsberg om att flera patienter söker vård hos primärvården på flera olika sätt. Foto: Tommy Forsgren/SVT

Kötider inom vården i Umeå växer när patienter söker vård på flera ställen samtidigt

Uppdaterad
Publicerad

Patienter söker vård via flera kontaktvägar samtidigt – vilket innebär problem för hälsocentralerna i Umeå. Nu uppmanar Region Västerbotten invånarna att ta det lugnt även om man inte får en telefontid direkt.

– Köerna blir längre för alla, säger Karl-Gustav Forsberg, verksamhetschef för primärvård Öst.

Patienter ska få en telefontid hos sin hälsocentral samma dag som man kontaktar den, men i dagsläget är det inte alla hälsocentraler i Umeå som lyckas med det uppdraget. Det medför att vissa, utöver att ringa sin hälsocentral, även kontaktar regionen digitalt via 1177 och vänder sig till nätläkare. Det gör tillgängligheten till vården ännu sämre.

– När folk ringer och inte får något svar söker de vård på annat sätt och då blir flera ärenden påbörjade samtidigt. Det ökar vårt administrativa arbete eftersom att varje kontakt ska hanteras och det riskerar att öka kötiderna för alla, säger Karl-Gustav Forsberg.

Vårdkrisen i Västerbotten

Hans uppmaning är att man ska använda sig av en kontaktväg i taget.

– Om det är slut på telefontider ska man självklart försöka nå vården på ett annat sätt – men har man fått en kontakt så ska man hålla sig till det.

Ska samköra kontaktvägarna

Regionen arbetar nu för att patienternas kontakter med primärvården ska samköras, oavsett om det handlar om telefonsamtal eller digitala kontakter.

– Om vi har en väg in är det lättare att styra våra flöden på ett mer effektivt sätt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vårdkrisen i Västerbotten

Mer i ämnet