Leksaksbutik fälls för sexistisk reklam Foto: TT.

Leksaksbutik fälls för sexistisk reklam

Uppdaterad
Publicerad

En leksaks- och prylbutik i Umeå har fällts av Reklamombudsmannen. I en annons gestaltades en pojke och en kvinna på ett sexistiskt sätt.

Annons visades i ett flertal tidningar och magasin i Umeå och innehöll en pojke utklädd till pirat med svärd och en kvinna utklädd till en lättklädd ängel med strumpeband. Detta fick anmälaren att se rött.

I anmälan skriver personen att reklamen framställer kvinnor som sexobjekt och är objektifierande, och att reklamen visar en stereotyp bild av könsrollerna:

”Alternativet för pojkar är att klä ut sig är som en påklädd pirat, medan alternativ som lämnas åt flickorna är en avklädd, sexualiserad, vuxen kvinna. Det är en schabloniserande bild av könsrollerna vilket en leksaksbutik, vars målgrupp är barn, inte borde ägna sig åt”, skriver anmälaren.

Annonsören: Studenter största kundkretsen

Annonsören svarar att butikens maskeradkunder till 75 procent riktar sig mot vuxna, och att studenter i Umeå är den största kundkretsen.

Butikens ansvarige menar också att den vuxna maskeradavdelningen separerats från barnavdelningen, och att annonsens syfte var att visa att butiken har utklädnader för vuxna och barn.

Fälls ändå av Reklamombudsmannen

I Reklamombudsmannens opinionsnämnds uttalande bedöms annonsen vara könsdiskriminerande. Det innebär att reklamen antingen framställt kvinnor eller män som sexobjekt, eller att reklamen ger en stereotyp bild av könsrollerna och framställer män eller kvinnor på ett nedvärderande sätt.

Kränkning innebär i sammanhanget att en person framställs som ett sexobjekt genom utformningen av reklamen såsom genom klädsel, modell, poser och miljö.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.