Annons visades i ett flertal tidningar och magasin i Umeå och innehöll en pojke utklädd till pirat med svärd och en kvinna utklädd till en lättklädd ängel med strumpeband. Detta fick anmälaren att se rött.
I anmälan skriver personen att reklamen framställer kvinnor som sexobjekt och är objektifierande, och att reklamen visar en stereotyp bild av könsrollerna:
”Alternativet för pojkar är att klä ut sig är som en påklädd pirat, medan alternativ som lämnas åt flickorna är en avklädd, sexualiserad, vuxen kvinna. Det är en schabloniserande bild av könsrollerna vilket en leksaksbutik, vars målgrupp är barn, inte borde ägna sig åt”, skriver anmälaren.
Annonsören: Studenter största kundkretsen
Annonsören svarar att butikens maskeradkunder till 75 procent riktar sig mot vuxna, och att studenter i Umeå är den största kundkretsen.
Butikens ansvarige menar också att den vuxna maskeradavdelningen separerats från barnavdelningen, och att annonsens syfte var att visa att butiken har utklädnader för vuxna och barn.
Fälls ändå av Reklamombudsmannen
I Reklamombudsmannens opinionsnämnds uttalande bedöms annonsen vara könsdiskriminerande. Det innebär att reklamen antingen framställt kvinnor eller män som sexobjekt, eller att reklamen ger en stereotyp bild av könsrollerna och framställer män eller kvinnor på ett nedvärderande sätt.
Kränkning innebär i sammanhanget att en person framställs som ett sexobjekt genom utformningen av reklamen såsom genom klädsel, modell, poser och miljö.